Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: En tydlig förlorare när sporthandelns tillväxt endast sker på nätet

All tillväxt i sporthandeln sker snart online. De största kedjorna är olika rustade. Men en är inte rustad alls.

Publicerad: 24 april 2019, 10:09

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidE-handelHUI Research

Tidigare i dag kastade HUI Research in en fackla i en sporthandel som på flera håll redan har fullt upp med att släcka bränder.

Läs mer: Domen från HUI: Färre aktörer i sportbranschen när all tillväxt snart sker online

Enligt HUI:s spaning närmar sig sporthandeln ”inflection point”, det vill säga tidpunkten då all tillväxt sker på nätet.

Denna brytpunkt, skriver HUI, inträffar när cirka 15 procent av försäljningen i en bransch sker på nätet.

I fjol hade e-handeln med sportvaror en andel på tolv procent och prognosen i år är nära 15 procent.

Enligt det resonemanget är alltså kedjor med en låg eller obefintlig e-handelsandel i princip utanför den heta zonen där tillväxten sker.

Sporthandelns ledande pure player (Sportamore) behöver knappast oroa sig. Den nuvarande utvecklingen landar som bomull i deras famn. Det är ”bara” att optimera marknadsföringen och åka med.

Kedjan har i nuläget ingen e-handel och är därmed inte heller närvarande där tillväxten sker­.

Intersport känns från utsidan välpositionerat att fortsätta plocka digitala intäkter. Försäljningen på nätet ökade med 72 procent i fjol. I styrelsen sitter sedan en tid e-handelsraketen Na-kd:s grundare Jarno Vanhatapio och Elgigantens vd Niclas Eriksson som vet ett och annat om hur man knyter ihop fysiska och digitala affärer.

Stadium springer också fortare för att plocka åt sig av tillväxten på nätet. Bland annat rustar man inom lager och logistik. Kedjan har också en del fördelar som kommer i rollen som marknadsledare ­– i alla fall än så länge.

Även XXL sitter bra till. Av koncernens omsättning under första kvartalet stod e-handeln för 16 procent. Den nytillträdde Sverigechefen Per Sigvardsson sade nyligen i Markets podcast att det finns potential för kedjans nätbutik att utvecklas och växa.

Av de fyra stora är det Team Sportia som ligger sämst till. Kedjan har i nuläget ingen e-handel och är därmed inte heller närvarande där tillväxten sker­. Det kommer givetvis inte att hålla.

Det har talats om digital storsatsning inom Team Sportia i omgångar. Det bolag som låg bakom kedjans tidigare e-handel kraschade för drygt ett år sedan och sedan dess har en ny lösning lyst med sin frånvaro.

Den tiden finns inte. Välkommen in i tillväxten, Team Sportia. Nu.

Läs mer: XXL:s vd om den nya retail-världen: ”Det finns ingen som är skyddad”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev