Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: En ny jätte med spännande mix av styrkor

Sportamore har innovationen. Footway har stabiliteten. Tillsammans blir de starkare, och bildar ett av Sveriges största e-handelsföretag.

Publicerad: 17 februari 2020, 09:36

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Annika af Klercker, Johan Marklund (Bilden är ett montage)


Ämnen i artikeln:

SkorSport och fritidE-handelFootwaySportamore

Footway, med vd:n och storägaren Daniel Mühlbach, har inte fått de största rubrikerna under de senaste åren.

Även om Sportamore och Footway i dag är jämnstora så har de förstnämnda fått dubbelt så stort mediegenomslag, enligt mediedatabasen Retriever.

Men i det tysta har Footway gått från klarhet till klarhet och i dag klev Daniel Mühlbach fram ur medieskuggan på allvar.

Footway har presterat en imponerande tillväxt år efter år och lyckats kombinera det med svarta siffror. 400-miljonersbudet på kollegan och konkurrenten Sportamore är ännu ett styrkebesked från e-handlaren.

Läs mer: Footway vill ta över Sportamore och skapa ny onlinejätte

Sportamores framfart har samtidigt kantats av succérubriker om hög tillväxt, internationell expansion och den stora lagersatsningen utanför Eskilstuna.

Men på sista tiden har rubrikerna blivit allt svartare. Intåget i Frankrike, den första marknaden utanför Norden, blev ingen succé och nu bromsas expansionen. Den starka tillväxttrenden har mattats av och under sista kvartalet 2019 sjönk försäljningen.

I det läget kom Footway in i bilden.

Båda parter såg snabbt fördelar med ett samgående.

Det är inte känt vem som tog kontakten, men klart är att båda parter snabbt såg fördelar med ett samgående.

Storleken är förstås en. Den nya e-handelsjätten kommer att få en omsättning på två miljarder kronor.

Daniel Mühlbach ser också fram emot att dra nytta av Sportamores logistik, och medger i en intervju med Market att på det området ligger Footway i lä.

Läs mer: Svagare kvartal för Sportamore: ”Påverkas givetvis av den milda vintern”

Footway har å sin sida fått fart på sin expansion utanför Norden och kan kanske hjälpa Sportamore kliva över nya gränser.

Båda företagen har med andra ord styrkor inom olika områden och det ska bil intressant att se resultatet när de kombineras – om affären blir av.

Läs mer: Black Friday kompenserade inte för dåligt oktober – nu vinstvarnar Sportamore

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News