Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: En ny era i svensk retail har precis inletts

Hur många gånger har vi ropat vargen kommer? Jag har tappat räkningen. Redan 2011 sa Amazons dåvarande vice vd Eric Broussard ”Vi kommer” till Market. Nu är amazon.se ute i det fria och ett nytt kapitel av den svenska detaljhandeln inleds.

Publicerad: 28 oktober 2020, 08:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

VaruhusE-handelAmazon

Läs mer: Undersökning: Så många tänker tacka ja till Amazon: ”Är inte bäst på allt”

Är du redo? Det borde du vara. Efter alla år av spekulationer finns det ingen ursäkt för att inte vara beredd på ankomsten.

Ändå känns det lite overkligt att surfa in på amazon.se och se att världens största marknadsplats nu har gått live i vårt hörn av världen.

Vi kan väl kalla det för en smygsjösättning. Plötsligt fanns platsen bara där på morgonen – åtföljd av ett pressmeddelande om att nu slår butiken upp portarna.

Räkna med att bullret snart kommer.

Det ska finnas över 150 miljoner produkter till buds varav ”tiotusentals kommer från lokala svenska företag”.

Läs mer: Mikael Sydner: Amazons dragning blev en utdragen säljpitch

Det låter smått överväldigande. Är det ”join them or die” som gäller här?

Knappast. Alla kommer att följa nykomlingens förehavanden med nyfikenhet. Men samtidigt finns det ett tillräckligt stort självförtroende bland svenska bolag för att bredbent stå kvar på sina egna domäner.

Enligt den snabbenkät som Market gjorde i slutet på augusti bland 120 ledande befattningshavare uppgav endast sex procent att deras företag har eller kommer att ansluta sig till Amazon.

För dåliga villkor eller att det blir för dyrt uppgavs som huvudskälen till att tacka nej.

Nu tror jag att en del av tvivlarna kommer att avvakta och se hur utvecklingen blir.

En ny era inleds. Det behöver dock inte betyda att det är början till slutet – utom för dem som inte håller måttet.

Oavsett på vilken sida av planket man befinner sig kommer Amazons närvaro att sakta men säkert påverka strukturen. Att det blir en stark framtida försäljningskanal även här råder det inga tvivel om.

Men det finns gott om kompetens i svensk retail och den välter man inte över ända bara för att man heter Amazon.

En ny era inleds. Det behöver dock inte betyda att det är början till slutet – utom för dem som inte håller måttet. Dålig retail har alltid slagits ut.

Med Amazons närvaro gäller det dock att bli ännu bättre på det man gör. Relevans har aldrig varit så viktigt.

Läs mer: Experttips: Nycklarna som hjälper dig lyckas på Amazon – världen över

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusE-handelAmazon

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev