Analys
Thomas Ohlén: Elgiganten når nya höjder – tack vare bredden
Elgiganten fortsätter att utklassa konkurrenterna. Senaste årets säljökning är ännu ett styrkebesked. Kedjans bredd är den främsta framgångsformeln.
Publicerad: 21 juni 2018, 06:07
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Media Markt, Netonnet och Elgiganten har nu i tur och ordning presenterat sina årsredovisningar eller bokslutskommunikéer och det går snabbt att utse vinnaren bland hemelektronikhandelns tre största kedjor.
Precis som det har gjort under en rad av år.
Läs mer: Säljlyft för Netonnets butiker – men resultatet rasade: ”Stora omstruktureringar”
Elgigantens tillväxttakt på 10,4 procent för räkenskapsåret som slutade 30 april är långt över konkurrenternas i såväl procent som kronor och extremt imponerande – av flera skäl.
HUI:s och SCB:s index visar att konsumenternas efterfrågan är lägre än tidigare och att hemelektronikbutikernas försäljning generellt har sjunkit i löpande priser.
Samtidigt möter Elgiganten egna, mycket utmanande jämförelsetal med en tillväxt på i genomsnitt nästan osannolika 8,8 procent om året för de fem åren 2013-2017.
Elgiganten har alltså lyckats att fortsätta parera effekterna av en svagare marknad och det beror på att vd Niclas Eriksson (för övrigt utsedd till Handelns mäktigaste i slutet av 2017) och hans kollegor har varit långsiktiga, förutsett trender och breddat kunderbjudandet för att locka fler köpare.
Läs mer: Nya årsrapporten: Media Markt tappar försäljning och redovisar jätteförlust
Förvärvet av telekomspecialisten The Phone House för fyra år sedan, satsningen på gaming och e-sport, och införandet B2B-tjänster till företag, kommuner, landsting och organisationer har drivit försäljningen till rekordnivån 11,9 miljarder kronor.
Beloppet är för övrigt mer än dubbelt så högt som närmaste utmanarna Netonnet och Media Markt på strax under fem miljarder kronor.
Elgiganten har alltså lyckats att fortsätta parera effekterna av en svagare marknad
Successivt hårdare amorteringskrav på lån har begränsat hushållens likviditet och intresse för att investera i boendet men Elgiganten har ändå fått upp försäljningen av kök med nio procent.
Elgigantens e-handel lyfte med 32 procent 2017/18 men det har inte skett på bekostnad av försäljningen i varuhusen vilket understryker att kedjan drar kunder till båda huvudkanalerna.
Utvidgningen av sortimentet från 7 000 till 20 000 artiklar har ökat valfriheten för konsumenterna och är ytterligare en starkt bidragande orsak till att fler väljer Elgiganten när de ska köpa hemelektronikprodukter, vitvaror och tjänster för att skapa ett uppkopplat hem.
Läs mer: Tio tunga satsningar från Elgiganten – lanserar marknadsplats
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Thomas Ohlén