Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Efter formsvackan – nu är Sportamore med i matchen igen

Publicerad: 24 oktober 2018, 07:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidE-handelSportamore

Sämre resultat och minskad jämförbar försäljning. Det sprakade knappast om sportjätten XXL:s rapport för tredje kvartalet.

Är det en tillfällighet att det i samma pressmeddelande framgår att Fredrik Steenbuch, vd för XXL Group,lämnar sin position och efterträds av nuvarande COO:n Ulf Bjerknes?

Läs mer: Svagt kvartal för XXL i Sverige – nu byter norska sportjätten koncernchef

Det är frestande att skriva att Steenbuch har fått gå. Men eftersom skiftet sker först den 1 december kanske man ska tona ner dramatiken kring bytet. Även om man kan se den del sprickor i fasaden.

Steenbuch blir dock kvar i bolaget i en utvecklingsroll – utanför ledningsgruppen.

Utmärkelser som Årets e-handel i Retail Awards, Årets nätbutik och Årets kundtjänst säger något om hur man har filat fram bra kundupplevelser.

I Sverige har den tidigare så välsmorda tillväxtmaskinen XXL ångat på med kraft och fart. Men även här har tempot bedarrat. Den jämförbara försäljningen backade och jag vet inte om det över huvud taget har skett tidigare. Inte ens en växande e-handel har kompenserat för det tröga kvartalet.

Lika kallt är det inte hos konkurrenten Sportamore. Nätraketen hade ett tufft fjolår i kölvattnet efter lagerflytten.

Men nu när det åter är ordning och reda ser vi fin form med ökad försäljning, ett positivt resultat och starkare bruttomarginal.

Egentligen var inte något annat att vänta. Sportamore hade en finfin utveckling innan fjolårets logistiktrassel och nu fortsätter man som om inget har hänt. Tillströmningen av nya kunder är hög och omsättningen per kund ökar.

Läs mer: Trots en utmanande sommar – Sportamore växer och vänder förlust till vinst

Utmärkelser som Årets e-handel i Retail Awards, Årets nätbutik (Prisjakt) och Årets kundtjänst (Nordic e-commerce awards) säger något om hur man har filat fram bra kundupplevelser. Detta i en bransch där flera av konkurrenterna fortfarande testar sig fram för att få till en bra samverkan mellan e-handel och de fysiska butiksnäten som ständigt behöver ses över och trimmas.

Sportamore ligger åter i vinnarposition och är redo att ta hand om både nya och existerande kunder.

Samtidigt förstärker man laget med Elgigantens marknadschef Johan Järnliden.

Se upp.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News