Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: E-handelssmällen bekräftar kedjans svaga ställning

Sport och fritid är en tillväxtraket på nätet. Då står Team Sportia utan e-handel – igen. Konkursen bekräftar kedjans svaga position.

Publicerad: 14 mars 2018, 13:44

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidE-handelTeam Sportia

Postnord, HUI:s och Svensk Digitalhandels e-barometer för 2017 understryker ännu en gång att hushållen i starkt ökad utsträckning väljer nätet i stället för en fysisk butik när de ska shoppa.

Sport- och fritidsprodukter är ett av lokomotiven online.

Här är siffrorna i årsrapporten:

■ Tillväxt: +17 procent jämfört med 2016.
■ Omsättning: 2,7 miljarder kronor.

Allt tyder på att e-handelns andel av försäljningen fortsätter att öka eftersom fler konsumenter i högre grad jagar lägsta pris och tycker att det är bekvämare att handla från soffan och sedan få träningströjan eller skorna levererade till bostaden eller postombudet.

Kanalens tillväxt inom sport- och fritidshandeln beror också på att en renodlad e-handlare som Sportamore och de traditionella butikskedjorna Stadium, XXL Sport och Vildmark och Intersport accelererar sina digitala satsningar.

Läs mer: Team Sportias e-handel i konkurs – bolaget kunde inte betala sina skulder

Därför är det förstås ett betydande kommersiellt bakslag för Team Sportia att det bolag i Jönköping som har drivit kedjans e-handel har varit på obestånd och tvingas att begära sig i konkurs.

Team Sportia har länge försökt att positionera sig som en lokal och handlarägd aktör med ett kunnande som konsumenterna inte hittar hos de betydligt mer modeinriktade sportkedjorna.

Markets granskning av årsredovisningarna för de handlarägda butiksbolagen inom Team Sportia-kedjan avslöjar emellertid att utfallet generellt har varit mycket dåligt.

Drygt fyra av tio butiksbolag tappade försäljning jämfört med året före och nästan fyra av tio redovisade negativa rörelseresultat.

Med all respekt för den fysiska butikshandeln måste Team Sportia snabbt komma igång med e-handel igen – för att leva vidare.

Läs mer: Efter kraschen – så ska Team Sportia satsa vidare på nätet: ”Börja med rätt fokus”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev