Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Dubbelsmällen kan få e-handelskurvan att vända ner

E-handeln trotsar coronakrisen och växer starkt. Men är det läge för succérubriker? Kanske riskerar framgångarna att få en tung baksmälla.

Publicerad: 14 maj 2020, 05:09

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

E-handelAmazonDetaljhandelnCorona

Den fysiska sällanköpshandeln går på knäna under coronapandemin. Gator, köpcentrum och butiker gapar tomma på kunder. Nyheterna om rekonstruktioner och kriser avlöser varandra.

Samtidigt kämpar delar av e-handeln med det motsatta – att klara av att möta anstormningen av kunder.

Den senaste E-barometern tyder på ett rejält e-handelslyft under corona. Handeln i mars bedöms ha växt med 32 procent jämfört med februari och alla delbranscher visar tvåsiffriga tillväxttal.

Läs mer: Pandemin har lett till ökad tillväxttakt på nätet

E-handelscheferna kan fira, men de behöver också förbereda sig på tuffare tider framöver.

Hur utmaningarna kommer att se ut är avhängigt branschtillhörighet.

Apotek och dagligvaror har rekryterat många nya kunder de senaste månaderna, inte minst äldre som gör e-handelsdebut.

Kundbeteenden är som bekant svåra att förändra.

För dem gäller det att hålla kvar kunderna och det kan bli en utmaning när restriktionerna lättar. Kundbeteenden är som bekant svåra att förändra och många äldre kommer att vända tillbaka till de trygga fysiska butikerna igen.

Livsmedel och apoteksvaror kommer kunderna att fortsätta handla även framöver. Frågan är hur omfattande inköpen i vissa andra varukategorier kommer att bli.

Konjunkturinstitutet konstaterar att Sverige är på väg in i en ”synnerligen djup lågkonjunktur” och spår stigande arbetslöshet och en kraftigt minskning av hushållens konsumtion.

Läs mer: Experterna: Därför kan Amazon rulla in i Sverige – mitt under coronakrisen

E-barometern visar också att många hushåll räknar med att de negativa effekterna av corona kommer att hålla i sig i flera år framåt.

Även bland e-handlarna syns tecken på oro. 46 procent har skjutit upp planerade investeringar, i många fall stora satsningar som lagerutbyggnader och automatisering.

Det finns andra hot att se upp för, vid sidan av coronaeffekterna.

Det talar för att e-handelsbranscher som nu gjort succé – som hemelektronik, bygg och heminredning – kommer att få det betydligt tuffare. I en djup lågkonjunktur är det få som vill investera i kapitalvaror.

Och det finns andra hot att se upp för, vid sidan av coronaeffekterna.

Spekulationerna om Amazons intåg i Sverige är hetare än på mycket länge. Ryktena har gått många gånger förr, men kanske är det dags nu. Lagom till lågkonjunkturen kliver den tuffaste priskonkurrenten du kan tänka dig in på banan. Ur askan i elden.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News