Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Du har mest varit skit, 2020 – nu vill vi tillbaka till framtiden

Konkurser, rekonstruktioner, raserade livsverk, tomma handelsstråk. Jag är trött på ordet coronapandemi och allt det för med sig. Finns det anledning att se hösten an med viss tillförsikt?

Publicerad: 3 juli 2020, 07:52

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Corona

Den 5 mars var jag på D-congress i Göteborg. Det var nog det sista större eventet av sitt slag innan resten av vårens möten och konferenser blåstes av.

När jag åkte hem den kvällen var det med en frätande känsla av osäkerhet. Det här coronaviruset slog hårdare än vad i alla fall jag ville medge där och då.

Snart kom också det första svenska dödsfallet.

Läs mer: Så har corona ritat om handelskartan: ”Digitaliseringen har tagit femårskliv på tre månader”

När folk sedan över en natt började jobba hemifrån och undvek allt vad befolkade shoppingstråk heter dröjde det inte länge förrän krigsrubrikerna toppade de digitala löpsedlarna.

Bland de första att falla var Joy.

Sedan var lavinen igång och knäckte obönhörligen företag som inte orkade stå emot – främst de som redan var illa ute eller i ett känsligt läge: MQ, Digital Inn, The Shirt Factory och så vidare.

Bjässar som Ikea och H&M tryckte på pausknappen och stängde butiker runt om i världen .

Det var som en postapokalyptisk film – fast på riktigt.

Känslan av overklighet var påtaglig. En dag i mars tog jag bilen till ett möte på Stockholmsmässan i Älvsjö. I vanliga fall ett ställe som sjuder av liv. Nu var alla parkeringsgarage igenbommade. Inte en människa syntes till utanför huvudingången.

Jag och kollegan tog en fika i lobbyn på intilliggande Scandic Talk. Förutom personalen var det ingen där. Öde. Det var som en postapokalyptisk film – fast på riktigt.

Nu är det lite mer liv och rörelse ute än vad det var denna dystra dag i mars. En del börjar till och med säga att det värsta ligger bakom oss. Att vi har lite andrum. Att mycket återgår till det som var.

Fast det vet i tusan.

”Förändringstrycket i handeln är kraftfullt och det kommer inte att finnas tid för en andningspaus för de företag som tar sig igenom krisen” konstaterade Svensk Handels vd Karin Johansson här om dagen.

Så sant.

Nu går vi på semester. Fast inte från kontoret utan hemifrån. Och många firar den hemma dessutom. Vardag, kontor, hemmet, semester – saker och ting flyter ihop sommaren 2020.

Lusten att faktiskt byta miljö och våga besöka sin gamla favoritbutik  – och inte bara shoppa via datorn – kanske tar över under ledigheten. Känna lukter, smaker och ljudet av en sommarstad. Det behövs. Bejaka den lusten – fast med lite strama tyglar och sunt förnuft.

Då kanske vi ändå kan se fram mot lite bättre tider i höst, där vi tar små steg åt rätt håll. För en sådan här vår vill jag inte uppleva igen.

Jag vill avrunda med något så unikt som en väldigt positiv corona-rubrik  från våren (som du hittar precis här):

Läs mer: E-handelsveteranen: Corona blir slutet för fria returer

Fria returer är ett ohållbart otyg. Precis som Anders Ankarlid konstaterar i artikeln tror jag också att branschen i många fall underskattar hur mogna konsumenterna är när det kommer till hållbarhetsfrågor.

Hjälp till att avsluta det absurda beteendet att skicka grejer fram och tillbaka helt i onödan.

Besök en butik i stället.

Trevlig sommar!

Vårens förlorare och vinnare

Förlorare: Fysisk modehandel, restaurangnäringen, shopinggator i city, gallerior, hotell, konferensställen, turistindustrin. gymkedjor – för att nämna några.

Vinnare: Byggvaror och det mesta som har passat in på den snabbt uppkomna ”stanna hemma-marknaden”. Näthandeln över lag, i synnerhet mat och apoteksvaror. Under senvåren tog även cykelförsäljningen fart. Annars är det svårt att prata om vinnare när det fortfarande dör 30-40 personer om dagen i covid-19.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Corona

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News