Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Agneta Renmark: ”Du förstår, Åhlens.se är en helt annan verksamhet än varuhuset”

Publicerad: 17 november 2017, 13:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

VaruhusÅhlénsOmnikanal

Det där med att skapa sömlösa upplevelser mellan den digitala och fysiska butiken är inte enkelt. Exakt hur mycket företagsprosan kan skava med verkligheten blev jag varse för ett par veckor sedan på Åhléns.

Veckan innan hade jag hittat en snygg vinterkappa på åhlens.se som jag slog till på och hämtade ut i varuhuset. Väl hemma framför spegeln insåg jag att modellen var fel. Det var bara att packa ned kappan i påsen igen tillsammans med fraktsedel och retursedel – och gå tillbaka till samma kassa där jag hämtat ut paketet.

”Var har du kvittot?”

Av tonen och kroppsspråket hos säljaren att döma var det jobbigt att jag alls kom .

”Du förstår, Åhlens.se är en helt annan verksamhet än varuhuset. Vi bara heter samma men har egentligen inget med varandra att göra.”

Jag visade fraktsedeln och förklarade att jag beställt online, men hon behövde ”ett riktigt kvitto” för att befatta sig med mig.

”Du fick väl ett kvitto när du beställde?”

Eftersom datorn var med i handväskan var det lätt att hitta bekräftelsemejlet i mejlboxen, med både datum, kvittonummer, kundnummer och allt man rimligtvis kan önska.

Men säljaren var inte nöjd ändå – streckkoden gick nämligen inte att scanna.

Kön av andra kunder växte bakom mig, en ny säljare dök upp för att ta över problemet, men inte heller hon blev klok på hur de skulle göra.

”Hon som kan detta är inte här nu. Kan du ta hem kappan igen och komma tillbaka en annan dag?”

Det hade jag ingen lust med eftersom jag bor flera mil utanför stan och paketet var rätt otympligt att dra med på buss och pendeltåg.

Jag föreslog i stället att jag skulle lämna kappa, fraktsedel och mina kontaktuppgifter men även detta var krångligt.

”Du förstår, Åhlens.se är en helt annan verksamhet än varuhuset. Vi bara heter samma men har egentligen inget med varandra att göra.”

”Hon som kan detta är inte här nu. Kan du ta hem kappan igen och komma tillbaka en annan dag?”

När säljare nummer tre dök upp tog hon hand om paketet, fick mitt mobilnummer och lovade att återkomma. Det gjorde hon också några timmar senare.

”Vi behöver ett kontoutdrag som visar att du verkligen har betalat produkten.”

Jag loggade in på mobilbanken, gjorde en skärmdump och mejlade över.

Dagen efter fick jag ett mejl från ahlens.se: ”Din retur har kommit fram. Hoppas du vill handla hos oss igen i framtiden!”

Tack, men nej tack.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusÅhlénsOmnikanal

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News