Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Kalle Östgren: Det som sägs – och inte sägs – när handeln pratar omställning

På konferensen Refresh Retail 2019 i Köpenhamn träffades tunga beslutsfattare från hela Norden. Samtalsämnen: Digitalisering, förändringar och Amazon. Det som sades var lika intressant som det som inte sades.

Publicerad: 1 februari 2019, 08:22

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Amazon

I onsdags var det dags för trendkonferensen Refresh Retail 2019 i centrala Köpenhamn.

Fullsatt, managementtungt och med danskt hygge. Drygt två hundra beslutsfattare från olika kedjor, konsulter och leverantörer sorlade över ”let morgenmad” och tog sedan plats i konferenssalen. Temat för dagen var ”Innovation, inspiration och input till handling” med dragningar från Amazon, Alibaba, Ikea USA, Hifi-klubben, Elon Group, Postnord med flera.

Intressant innehåll. Alla besökare jag pratade med var där för att få koll på trender. Få hjälp att tolka vad som händer och lyssna till vad andra konkret har gjort.

Läs mer: Sju trender som gör din e-handel mer relevant

Detaljhandeln står mitt i en brytningstid. Kedjorna måste snabbt ställa om och det finns tre nyckelområden i dag: Att bli mer digital, mobil och hållbar.

Det två första områdena avhandlades grundligt.

Omnikanal och de fysiska butikernas roll diskuterades. Mobila beställningar, transparens, priskrig, logistik i omnikanalmodeller som illustrerades av kugghjul.

BRYTNINGSTID. Digitalisering och kanalfrågor var konferensens huvudfråga.

Under pauserna var Amazon ett stort samtalsämne, också Danmark väntar med bävan på amerikanska jättens intåg. Amazon är något av dagens ”mentala millenniebugg” – om du minns undergångshysterin inför förra sekelskiftet – och slukar enorma mängder energi. ”När Amazon Prime lanseras är det år noll i dansk handel”, sa en av föredragshållarna.

Så var det dags för Hifi-klubbens dragning.

Kedjans danske landschef drog igång en film med kedjans uppmärksammade reklamkampanj ”Welcome listeners”. Filmens huvudperson sade med välmodulerad stämma att ”85 procent av de som ser den här videon kommer att göra det utan ljud. För vi lever i en tid då ingen lyssnar”, inför en publik som i filmen tittade ned i sina mobiler. ”Vi lyssnar inte på naturens rop på hjälp”.

När kameran zoomade in hans fötter, som visade sig stå i vatten från ett smältande isberg på scenen, då hände något. Det var som om all luft plötsligt sögs ut ur rummet och det blev, under några sekunder, ett knäpptyst vakuum.

Åhöraren bredvid mig skruvade på sig och vände sig mot sin granne: ”Det är så jäkla jobbigt, det där.”

Det sade lika mycket som alla föregående tal tillsammans.

Hållbarhetsfrågorna finns där, men en bit längre ned på agendan. Visst berördes ämnet under dagen i Köpenhamn, men mer som en undervegetation.

Digitalisering och konkurrensen online, med Amazon i spetsen, dominerar just nu många ledningsgruppers tankevärld. Hållbarhetsfrågorna finns där, men en bit längre ned på agendan. Visst berördes ämnet under dagen i Köpenhamn, men mer som en undervegetation. Ett par föredragshållare nämnde frågan. När arrangerande Retail Institute Scandinavia redovisade rapporten ”Global retail trends and innovations 2019” fanns ”Engagemang” och ”Aktivism” med bland de fyra huvudpunkterna.

Men under konferensen var det digital dominans.

Jag säger inte att Amazon är oviktigt. En svensk (eller dansk) lansering innebär både en extrem skärpning av konkurrensen och nya möjligheter.

Läs mer: Myten krossas – Amazons retail är ingen kassako

Men det finns ett tunnelseende i dag som blev tydligt i Köpenhamn.

När kedjorna svarat på ”millenniebuggen” måste beslutsfattarna orka ta tag i, och prata om, hållbarhetsfrågan på större allvar. För nu möts en ökad mediebevakning av klimatfrågan av nya konsumentbeteenden och en ung generation som på allvar tar köpbeslut efter vad kedjorna gör och inte gör. När ser vi första rubrikerna om kedjor som ställer om för att frigöra pengar för att klara sina klimatmål?

Bakom digitaliseringen växer hållbarhetsfrågan snabbt.

Hur jobbig den än är.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News