Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Det som många kedjor gör nu borde ha skett för flera år sedan

Publicerad: 10 april 2019, 08:25

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

AccessoarerSkorVenue Retail GroupDigitalisering

Alla digitaliserar och ställer om. Hos vissa är det mesta gjort, hos andra är det en sen reaktion på på lavinen: Sjösätt sparpaketet, stäng butiker, utveckla e-handeln, stäng fler butiker.

De aktörer som tidigt såg vad som var på väg att hända kalibrerade snabbt verksamheten till den nya kartan utan att samtidigt panikbromsa. Men de uppenbart goda exemplen är ganska få. ”Jag vet inte om jag kommer på någon”, säger redaktionschef Pontus Edman när jag frågar honom.

Däremot har vi lättare att rabbla kedjor som har vaknat sent och i flera fall skapat krisrubriker om butiksdöd, inte minst inom mode och sport.

Läs mer: Efter nytt tapp – Venue Retail kan stänga fler butiker: ”10–15 har identifierats”

Varför var inte traditionella kedjor mer på tå tidigare? För det är ingen nyhet att pure players har slagit in tunga kilar i sina branscher. Sportamore hade sin första handelsdag 2010 och har nu nått knappt en miljard kronor. Na-kd har gjort samma resa sedan 2015.

En miljard. Det är siffror som inte ens H&M kan räkna bort som kaffepengar.

För de som ligger steget efter och måste vara mer reaktiva än proaktiva verkar lanseringar av besparingspaket vara det nya svarta.

Venue Retail körde i dag ut en ganska knackig delårsrapport för sitt andra kvartal och meddelade att kostnaderna under året ska minskas med tio miljoner kronor.

Hoppas bara att omställningen till den nya tiden inte är för sen eller drunknar i kölvattnet av ändrade kundbeteenden.

”Vi ser löpande över det fysiska butiksnätet och som en följd av den omställningsfas som bolaget befinner sig i har ytterligare 10–15 butiker identifierats för en sannolik avveckling, uteslutande mindre och olönsamma butiker”, skriver Venue Retails vd Jonas Ottosson i rapporten.

Samtidigt ökade bolagets nätförsäljning med 31 procent mot samma kvartal förgående år, och man ”arbetar hårt ”och lägger mycket resurser på att öka den affären.

Att en offensiv sker i näthandeln är bra liksom den pågående förnyelsen av kedjorna Rizzo och Accent. Samtidigt ska många butiker avvecklas, och att gasa och bromsa samtidigt är en konst i sig. Hoppas bara att omställningen till den nya tiden inte är för sen eller drunknar i kölvattnet av ändrade kundbeteenden och snabbväxande nykomlingar.

Spring snabbt och ta sikte på framtiden. Sätter du målet på nutiden är det dåtid när du kommer fram.

Läs mer: Låt dig inte luras, det är de stökiga som blir vinnare

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev