Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Det krävs att någon aktör vågar gå ”all in” på nätet

Publicerad: 24 september 2018, 08:40

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handel

E-handel med mat är i sin linda. I år räknar branschorganisationen Svensk Digitalhandel med att andelen kommer att landa på närmare två procent av dagligvaruhandelns omsättning.

Läs mer: Kartläggning: Här är matjättarnas planer för näthandeln

Med andra ord är det en försvinnande liten del av mathandeln som går via nätet. Samtidigt går utvecklingen snabbt – det visar inte minst omställningen som pågår i andra delar av detaljhandeln.

Trots satsningarna på området är det svårt att bryta konsumenternas vanor.

När den stora volymen saknas är det svårt för vilken aktör som helst, fristående e-handlare eller stor kedja, att bli riktigt effektiv och bra.

En tydlig trend under de senaste åren är att många kunder väljer att prova e-handel efter årets två naturliga avbrott i vardagen: semestern och julhelgen. Då får människor tid att tänka efter och kanske ändra sina rutiner. Målet för merparten av alla som testar är sannolikt att spara tid och då ställs kedjornas erbjudande verkligen på prov.

​Det gäller att det är lätt att beställa och betala, att leveransen går att hämta eller få hem enligt de önskemål som finns. Samtidigt måste priset vara attraktivt, motsvara förväntningarna och kunna motiveras.

Läs mer: Ica-modellen sätts på prov när e-handeln skapar ny intern konkurrens

Troligen är det här som många konsumenter faller ifrån, det vill säga de gör ett provköp men tycker att det inte är så enkelt som utlovat och när allt kommer omkring inte motiverar merkostnaden i form av plock- och leveransavgifter.

För när den stora volymen saknas är det svårt för vilken aktör som helst, fristående e-handlare eller stor kedja, att bli riktigt effektiv och bra.

Alltså missgynnas e-handeln med mat av den positioneringsprocess som pågår. Först när någon vågar gå ”all in” och bara tänka konsument kan näthandeln med mat lyfta.

Vilken aktör vågar ta det steget?

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News