Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Det kommer ljusare tider – även för modehandeln

Medan många branscher firar en god jul med finfina tillväxttal sitter modehandeln fortfarande fast i taggtråd och gyttja. Håll ut – er tid kommer under nästa år.

Publicerad: 11 december 2020, 07:01

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Pontus Edman


Ämnen i artikeln:

KläderHUI

Detaljhandeln väntas växa med tre procent i år mätt i löpande priser. Det visar den konjunkturrapport som HUI presenterade nu på morgonen.

Det låter ungefär som vilket standardår som helst – inte spektakulärt åt något håll. Bara så där lagom.

”Byggvaror, elektronik och heminredning har haft en strålande utveckling under ”hemma bäst”-ekonomin.”

Nu vet vi ju att sanningen är en helt annan.

Byggvaror, elektronik och heminredningshandeln har haft en strålande utveckling under ”hemma bäst”-ekonomin.

Allra bäst väntas bygghandeln och hemelektronikhandeln ha gått när året är slut. De får dela på förstaplatsen i HUI:s prognos med 12 procents tillväxt för båda branscherna.

Bakom de två i topp är det även vind i seglen för heminredning, sport, möbler och dagligvaror.

Läs mer: Julhoten mot handeln – nu sänker HUI prognosen: ”Kraftigt minskade flöden”

Det som drar ner köpfesten till den intetsägande totalsiffran på tre procent är förstås kläder samt skor och väskor som väntas backa med 20 procent under året.

Vi ska inte älta bakgrunden till det ytterligare en gång. Det räcker att säga smittspridning och butiksrestriktioner. Det är två ord som har fått företag att gå under men också tvingat fram kreativa lösningar för överlevnad.

”Jag lider med klädhandeln.”

Black Friday blev ingen större tröst utan gynnade snarare en redan pumpad elektronikhandel som snart måste nå någon form av tillfällig mättnad. Hur många telefoner, datorer, tv-apparater och spelkonsoler kan man ha?

Jag lider med klädhandeln. Visst, det kanske sker en befogad urgallring av butiker som redan var på deken – eller som under de senaste åren har tappat sin relevans i ”det stora detaljhandelsskiftet”…  Det må så vara. Dåliga eller förlegade affärsidéer överlever inte i längden – omställningsstöd blir bara ett plåster för stunden.

Läs mer: Black Friday frälste inte modehandeln – försäljningen rasade i november

Men det är desto fler som förtjänar chansen att överleva. Ett uppenbart exempel är den lilla kedjan Kennedies med butiker i Örebro, Västerås och Uppsala. De har klarat eländet så här långt tack vare att lojala kunder har kommit in och handlat trots att de egentligen inte behöver – utan för att de vill ha butiken kvar.

Relevant handel lyckas allt som oftast träffa en nerv hos kunden – det kan vara med utbudet, kundbemötandet, butiksmiljön, känslan eller kanske erbjudandet som helhet.

”Relevant handel lyckas allt som oftast träffa en nerv hos kunden.”

Det är sådana bolag som jag innerligen hoppas får det stöd de behöver så att de orkar tackla svårigheterna – och håller ut tills det vänder under 2021 när ett vaccin kan spränga taggtråden som covid-19 virat runt världen.

”Även första halvåret 2021 väntas bli tufft för klädbranschen, men en gradvis återhämtning väntas leda till en årstillväxt på 10 procent i löpande priser”, skriver HUI i dagens konjunkturrapport.

Gör som Kennedies. Byt ut krismöten till actionmöten och kör hårt. Jag håller på er.

Läs mer: Ultralojala kunder räddade modekedjan – som satsar på fler  butiker: ”Redo att växa”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderHUI

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev