Analys
Tobias Jonasson: Det geniala i att sälja överflödig logistikkapacitet kan hastigt bli en belastning
Allt fler detaljhandelsföretag erbjuder tjänster inom tredjepartslogistik, av olika anledningar. Vissa vill tillskansa sig extra intäkter, för andra handlar det snarare om att stoppa blodflödet orsakat av överilade logistikinvesteringar. Rätt hanterat kan tredjepartslogistik bli en lönsam affär – men det finns också gott om fallgropar som riskerar att skada ditt varumärke.
Publicerad: 21 april 2023, 12:01
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Lyko och Sportshopen är bara två i raden av exempel på detaljhandlare som satsar på tredjepartslogistik, skriver Tobias Jonasson, vd och koncernchef på Insitepart och fristående kolumnist på Market.se.
Foto: Getty
Sportmode- och fritidsaktören Sportshopen flyttade under våren in i ett nybyggt automatiserat lager på 24 300 kvadratmeter på Hisingen i Göteborg. Samtidigt aviserades att man breddar sin verksamhet till att erbjuda
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.
Tobias Jonasson