Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Det är för tråkigt att besöka svenska butiker

Färre besök i butik, konstaterar Kappahl. Det är på tiden att svenska detaljister gör det roligare att shoppa.

Publicerad: 11 oktober 2018, 07:22

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderButikskonceptKappahl

Kappahls bokslutsrapport på torsdagsmorgonen visade minskad omsättning och ett snudd på halverat rörelseresultat för senaste verksamhetsåret.

Läs mer: Kappahls resultatsmäll – försäljningen sjönk: ”Ett utmanande år”

Resultatet var till och med sämre än förväntat. Under fjärde kvartalet var det 66 miljoner kronor vilket kan ses som obehagligt nära nollstrecket när man har en omsättning på 1,2 miljarder kronor.

Vad är det som hindrar detaljhandeln från att vara den moderna tidens nöjesfält?

Nej, Kappahls facit imponerar inte. Eller också är det förvånansvärt bra beroende på vilka glasögon man har. De som står på digitaliseringens barrikader och skriker butksdöd tycker kanske att Kappahl trots allt gör ganska bra ifrån sig för att vara en butiksjätte som liksom många andra i modehandeln skruvar på rattarna för att hitta rätt balans mellan butik, e-handel, upplevelser, kollektioner och bra kundbemötande.

Har man som Kappahl, mitt i digitaliseringsstormens öga, 370 butiker att optimera förstår man att det kan vara utmanande.

Utmanande är precis vad tf vd Göran Bille kallar det gångna året.

”Färre besök i butik och hård konkurrens” konstaterar han i bokslutet och sätter fingret rakt på problemets nervcentrum.

Att den fysiska handeln får färre besökare är inget nytt när e-handelns tillväxt tuffar som ett ånglok samtidigt som konsumentbeteendet ändras snabbare än handeln hinner ställa om. Ja, det har sagts förut men tål att upprepas.

Men bakom de stora trenderna finns även en enklarare förklaring: Det är för tråkigt att besöka svenska butiker. Jag talar inte bara om Kappahl utan hela handeln behöver göra en kollektiv uppryckning i bemötande, känsla och utbud. Varför  ska jag annars besöka dem när jag med två klick kan få hem grejerna från Zalando eller Cdon?

Vad är det som hindrar detaljhandeln från att vara den moderna tidens nöjesfält? Det ska ju vara roligt att shoppa. Make it happen.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderButikskonceptKappahl

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News