Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Den här fajten kändes spännande – för 15 år sen

Medge att det är en smula anmärkningsvärt att det fortfarande pratas om fysisk handel och e-handel som om de vore två boxare i var sin ringhörna när det egentligen är två sidor av samma mynt.

Publicerad: 16 mars 2021, 09:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

AccessoarerE-handelButikRizzo Group

Rizzos vd Lars Fins skrev i förra veckan en debattartikel där han hyllar den fysiska butiken och där han kritiserar flera saker samtidigt som att fysisk handel motarbetas och att e-handeln får draghjälp.

”Många aktörer tog strategiska beslut att fortsätta fokusera på de fysiska butikerna. Det lämnade fältet fritt för pigga nätaktörer.”

Jag sympatiserar med Lars och andra inom fysisk handel som på många sätt har drabbats av de mycket speciella omständigheterna som vi levt under det senaste året.

Problemet fanns ju redan innan pandemin, det vet vi. Det digitala skiftet hade redan inletts. Men många aktörer tog strategiska beslut att fortsätta fokusera på de fysiska butikerna. Det lämnade fältet fritt för pigga nätaktörer som under de senaste åren har tagit miljardbelopp på marknader där sömniga ledningsgrupper och styrelser inte har sett vad som sker: Ett starkt förändrat kundbeteende.

Läs mer: Apotea passerade fyra miljarder i försäljning: ”Ett oerhört utmanande år”

I protektionismens namn har många i stället envist svartmålat e-handeln som företeelse i stället för att starta egen nätförsäljning och markera sin position även digitalt – kanske till och med hitta nya marknader snabbare.

”Detaljhandelskedjor som surar över ’e-handelns framfart’ bör tänka om.”

Apotekshandeln är ett fantastiskt exempel. Branschen omreglerades 2009. Massor av aktörer började bygga… massor av apotek. Tre år senare klev en kille vid namn Pär Svärdson in och skapade Apotea. I fjol omsatte bolaget fyra miljarder kronor. Hade Apoteas tillväxtresa varit lika stark om de andra aktörerna hade förstått att alla kanske inte vill gå till ett fysiskt apotek?

Detaljhandelskedjor som surar över ”e-handelns framfart” bör tänka om. Ja, tåget gick för flera år sedan. Men det går ju nya hela tiden. E-handeln växer. Det går fortfarande att vända på myntet och se till att digital försäljning blir en lika naturlig födkrok i företaget som de fysiska butikerna.

Det kanske inte löser problemen över en natt. Men det är en nödvändig inriktning.

Läs mer: Cerveras succé-vd i stor intervju: Miljardmålet, ”optichannel” och tvåsiffrig tillväxt

Se på Cervera: En kedja som var nere för räkning men reste sig och betraktar sig nu i princip som en e-handlare med butiker i stället för tvärtom. Så kanske man inte måste tänka. Men Cervera gjorde det – med framgång.

”E-handel vs fysisk handel var kanske en spektakulär diskussion för 15 år sedan.”

Det sägs att omni och sömlös handel är uttjatat. Men begreppen dök upp långt före sin tid. Väldigt få tog det på allvar och gjorde något riktigt bra av det. Det ser vi resultatet av i dag. Om företagens bästa retail-människor hade fått fått inflytande över nätbutikerna i tid hade det kanske sett annorlunda ut.

E-handel vs fysisk handel var kanske en spektakulär diskussion för 15 år sedan.

Men den vägrar försvinna. Det är tydligt att pandemin och stressen över spretiga politiska signaler har spätt på polariseringen av frågor som borde ha varit färdigpratade för flera år sedan.

För att bli framgångsrik måste man nog ändra inställning och älska alla plattformar man kan sälja från. I slutändan finns det ju kunder och pengar att hämta både från den fysiska och digitala handelsplatsen.

Läs mer: Expertens replik: ”På vilket sätt har e-handeln fått en räkmacka?”

Läs mer: ”Ja, e-handeln har definitivt fått en räkmacka under drygt ett års tid”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News