Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Den digitala omställningen kommer aldrig att ta slut

Har du en fin affärsplan för din digitala omställning? Har den ett slut? Tänk om. Det kommer inte att finnas något slut för den digitala resan.

Publicerad: 12 februari 2019, 12:32

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Digitalisering

Vi är mitt uppe i den digitala vandringen, eller hur? Visst, en del har kommit långt medan andra fortfarande kliar sig i huvudet och undrar hur man ska tyda den blurriga kartan.

Men är någon färdig? Räck upp en hand. Ingen? Precis. Det här är en process som man aldrig blir klar med.

Läs mer: Digitaliseringens baksmälla: Försämrad kundnöjdhet

Jag såg i förbifarten någonstans att vi redan ”lever i en post-digital värld”. Om det betyder att det inte är en nyhet att vara digital längre är jag benägen att hålla med. Vi säger ju till exempel inte att vi lever i en industriell era längre.

Men att tolka det som att ett företags digitala förvandling skulle vara färdig är dock svårt att förlika sig med. Den förvandlingen är snarare något som ständigt pågår än något som kan avslutas i ett projekt. Om det är något som ständigt utvecklas är det just teknik och hur teknik kan integreras i affärsverksamheten.

Det är inte bara tekniken som ändras, utan även beteenden, inköpsvanor och förväntningar på ditt erbjudande.

Den som ser en slutdestination på omställningen och agerar därefter kommer inte att kunna sitta i godan ro särskilt länge. I stället hamnar en sådan retailer ganska snart i en situation där man åter får springa snabbare för att komma ikapp marknaden och konsumenterna.

För det är inte bara tekniken som ändras och utvecklas, utan även beteenden, inköpsvanor och förväntningar på ditt erbjudande  – som ett alldeles eget ekosystem. Detta kräver rigorösa omkalibreringar, finjusteringar och ett regelbundet gnuggande – inte bara av digitala redskap utan av kundmöten, köpupplevelser och punktmarkeringen av kunden. Närhet blir ett nyckelord.

Den som är ”framme” kommer att känna att vägen snarare känns längre än någonsin.

Läs mer: Låt dig inte luras, det är de stökiga som blir vinnare

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Digitalisering

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev