Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: De stora tramsar inte ­– de är här för att vinna matkriget på nätet

Ica och Coop öppnar nya distributionslager. Det kommer att äta pengar från aktörer som inte hänger med.

Publicerad: 11 april 2019, 11:56

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelCoopIca

I kriget om de digitala matkonsumenterna är de stora aktörerna på väg att lämna skyttegravarna för att i stället rulla ut ett betydligt tyngre artilleri.

På västfronten öppnar Ica ett handelslager i Göteborg på 17 000 kvadratmeter. Längre söderut slår Coop till med en ny dark store – kooperationens andra efter den som öppnades i Kungens kurva söder om Stockholm sommaren 2017.

Båda dessa nya e-handelslager beräknas sättas i drift under 2020.

E-handelståget går allt snabbare inom dagligvaruhandeln och ingen vill bli lämnad kvar på perrongen.

Det är en logisk utveckling av två aktörer som menar allvar med sina e-handelssatsningar. Det är nämligen stormakterna med muskler som måste driva på för att mat på nätet ska bli något att räkna med på riktigt. Det är väl fint att handlare och enskilda butiker kan plocka ihop de lokala kundernas beställningar. Men det är lite väl mycket gammeldags lanthandel över det hela. Det är inte rationellt och det kommer inte att driva tillväxt.

Det nya konsumentbeteendet finns där ute (det stavas bekvämlighet) och nu handlar det om att snabbt möta, underhålla, trigga och utveckla det.

För Icas del är lagret i Göteborg ett viktigt steg på vägen inför samarbetet med Ocado då man tillsammans öppnar ett helautomatiserat lager i Brunna i Upplands-Bro 2022.

Där kommer varuplocket bokstavligen att tas till en ny nivå med kostnadseffektivitet och färskhet som två starka fördelar.

För Coops del handlar det just nu om att öka kapaciteten för att möta en ökad efterfrågan.

Med så mycket ny infrastruktur vid horisonten måste andra hänga med. E-handelståget går allt snabbare inom dagligvaruhandeln och ingen vill bli lämnad kvar på perrongen. Nu väntar vi på nästa drag från Axfood.

Läs mer: Spana in Icas framtida e-handel: ”Hade vi aldrig kunnat göra själva”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorE-handelCoopIca

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev