Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: De ”gamla” kedjorna pressas hårt av Sportamore

Sport- och fritidshandeln flyttas allt mer ut på nätet. Kanalförskjutningen gör Sportamore till vinnaren. Första kvartalet var ett styrkebesked från e-handlaren.

Publicerad: 19 april 2018, 08:28

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidE-handelSportamore

Årssiffrorna i E-barometern från Postnord, HUI och Svensk Digitalhandel visar att blågula konsumenter i ännu högre utsträckning än tidigare väljer att handla sport- och fritidsprodukter digitalt.

Tillväxttakten uppgick till 17 procent i fjol.

Och omsättningen var 2,7 miljarder kronor.

Läs mer: Sportamore springer ifrån konkurrenterna – rejält lyft för e-handlaren

Sportamore är branschens överlägset största butik online och bidrar i allra högsta grad till att de ”gamla” kedjorna och deras fysiska butiker pressas hårt och har såväl färre besökare som ett lägre antal transaktioner.

Första kvartalets försäljningsökning på 20,8 procent – relativt ett utmanande jämförelsetal på 18,1 procent och en utdragen svensk vinter och sen vår – imponerar och skakar rimligen om konkurrenterna.

Nästan alla viktiga nyckeltal pekade enligt delårsrapporten uppåt för Sportamore.

Fler besökte Sportamores två sajter och la en order, antalet aktiva kunder ökade med drygt 100 000 personer på de fyra nordiska marknaderna och det genomsnittliga ordervärdet steg också.

Allt tyder på att bolaget passerar 900 miljoner kronor 2018

Varulagret var värderat betydligt högre än samma period för drygt ett år sedan men det är rimligt att en renodlad e-handlare bygger upp ett större sådant för att snabbt kunna leverera det som kunderna beställer.

Sportamore nådde drygt 758 miljoner kronor netto förra året trots utmaningarna i samband med flytten av logistikanläggningen från Stockholm till Eskilstuna.

Allt tyder på att bolaget passerar åtminstone 900 miljoner kronor i försäljning 2018.

Det kommer att märkas i andra företags resultaträkningar.

Läs mer: Sportamores vd om revanschen: Nu är logistiken vårt vapen

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News