Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

David Jansson: Västervik visar vägen

Publicerad: 18 maj 2017, 10:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderSport och fritid

En av de tydligaste trenderna i den svenska detaljhandeln är att handeln med sällanköpsvaror i stadskärnorna trängs tillbaka allt mer av den växande e-handeln och externhandeln. På många håll krymper inte bara citybutikernas andelar av marknaden utan också omsättning i kronor och ören.

Allra mest stryk har stadskärnorna tagit av externhandeln, som under många år växt betydligt kraftigare än den mer omskrivna e-handeln. Åren 2000-2015 ökade omsättningen vid landets handelsområden med ungefär 100 miljarder kronor, att jämföra med tillväxten i e-handeln under samma period på cirka 50 miljarder kronor.

Att handeln i stadskärnan tar stryk av externhandeln beror till stor del på att stadskärnan har en mycket bredare funktion. Den ska ju inte bara fungera som en handelsplats utan också som en plats där folk kan besöka kultur- och nöjesarrangemang, hitta serviceinrättningar av olika slag, ta del av historiskt intressanta miljöer, och en hel del annat.

Parkeringar intill butikerna är viktigare för de allra flesta än till exempel trivseln

De som driver de externa handelsområdena har helt andra möjligheter att optimera områdena som just handelsplatser med allt vad det innebär när det gäller bland annat goda tillfartsvägar, storbutiker med en vass prisprofil och gott om kostnadsfria parkeringsplatser alldeles intill butiksentréerna.

Men ingenting är omöjligt. Många har sannolikt mycket att lära av Västervik, som i går utsågs till Årets Stadskärna 2017 av föreningen Svenska Stadskärnor. Detta för att ha lyckats vända en nedåtgående trend med vikande handel till en situation där stadsmiljön lever både dag- och kvällstid och kommunens handelsindex är rekordhögt.

Juryn framhåller i sin motivering betydelsen av att fastighetsägare, handlare, andra näringsidkare och kommunen för några år sedan började prata med varandra och bestämde sig för att samverka under den gemensamma visionen att erbjuda både boende och besökare en attraktiv och levande stadsmiljö.

Någonting mer konkret som jag tror har haft stor betydelse för vändningen är att arbetet har vägletts av en förståelse för hur viktig tillgängligheten med bil och tillgången på parkeringsplatser är för att butikerna i stadskärnan ska kunna hävda sig mot externhandeln i dragkampen om kunderna.

Att det är lätt att ta sig till handelsplatsen med bil och att det finns gott om parkeringsplatser alldeles intill butikerna är nämligen betydligt viktigare för de allra flesta konsumenter än till exempel trivseln och atmosfären. Det gäller särskilt när de uträttar olika inköpsärenden, den typ av shopping som omsätter överlägset mest pengar.

Påståendet förvånar säkert många som lyssnat på alla predikningar om trivselns stora betydelse. Men att det verkligen ligger till på det här sättet framgår tydligt av Markets rapport Sveriges köpcentrum 2017, där 3 400 konsumenter redogör för vad som är viktigast för dem när de bestämmer sig för var någonstans de ska göra sina inköp.

David Jansson

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

KläderSport och fritid

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News