Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

David Jansson: Teknikmagasinets erbjudande är inte tillräckligt bra

Publicerad: 14 juni 2017, 12:09

Att Teknikmagasinet hänger på fallrepet är inte konstigt. Företagets erbjudande är inte tillräckligt bra. Varken priserna, sortimentet eller servicen imponerar på särskilt många.


Teknikmagasinet är illa ute. Bolaget kan inte betala förfallna skulder och har ansökt om och beviljats företagsrekonstruktion vid Solna tingsrätt. Av ansökan framgår att Teknikmagasinets skulder huvudsakligen utgörs av förfallna leverantörsskulder, löner, skatter och avgifter och uppgår till ett sammanlagt belopp av cirka 155 miljoner kronor.

Teknikmagasinet förklarar i ansökan sina svårigheter att göra rätt för sig med att lönsamheten har försämrats under flera år. Det senaste räkenskapsåret, som avslutades i april, slutade i ett kraftigt negativ resultat. En av huvudorsakerna till den allt sämre lönsamheten är enligt bolaget en minskad kundtillströmning och vikande försäljning.

Den intressanta frågan är givetvis varför konsumenterna sviker Teknikmagasinet, som i 133 fysiska butiker i Sverige, Norge och Finland, samt webshoppar i respektive land, erbjuder allt från smartphones, hörlurar, surfplattor och gamingprodukter till sexleksaker, luftvapen, maskeradutrustning och blodtrycksmätare.

Klara besked finns i årets upplaga av Markets rapport Handelns hetaste butiker och kedjor, som publiceras inom kort. Rapporten visar att de allra flesta konsumenter inte är imponerade av vad Teknikmagasinet har att erbjuda. Såväl företagets priser, sortiment som service får jämförelsevis låga betyg.

Priserna

Ingenting är viktigare för konsumenterna, särskilt inte vid köp av lite dyrare prylar, än att de upplever att de får bra valuta för sina surt förvärvade slantar. Bara 22 procent av de konsumenter som har en relation till Teknikmagasinet förknippar de små varuhusen med bra valuta för pengarna. Det kan jämföras med elektronikkedjorna Kjell & Company och Webhallen, som båda får beröm för priserna av 65 procent av konsumenterna, eller med varuhuskedjan Clas Ohlson, där motsvarande tal är 60 procent.

Sortimentet

En annan sak som har oerhört stor betydelse för dragningskraften på konsumenterna är sortimentet, att de upplever att utbudet av varor som attraktivt. Endast 34 procent eller ungefär en tredjedel av de konsumenter som har en relation till Teknikmagasinet beskriver butikernas spretiga sortiment som bra. Så svagt betyg för sortimentet får ingen annan av de större varuhuskedjorna i Sverige. Inte ens den sedan länge hårt pressade Åhléns-kedjan.

Servicen

Servicen spelar inte alls lika stor roll för konsumenterna som priserna och sortimentet men kan för många i viss mån kompensera för brister på de två områdena. Men inte heller den service som Teknikmagasinet erbjuder imponerar på särskilt många. Drygt tre av tio, 31 procent, beskriver den som bra. Det kan jämföras med exempelvis Clas Ohlson och Kjell & Company, som båda för beröm för servicen av mer än hälften av de konsumenter de har en relation till.

Läs mer: Teknikmagasinets budskap till de anställda: ”Vi ska fixa det här”

Att priserna, sortimentet och servicen inte imponerar på fler leder till att Teknikmagasinet inte får särskilt mycket hjälp i marknadsföringen av nöjda kunder som rekommenderar andra att också handla där, till exempel vänner och arbetskamrater. Bara 27 procent eller lite drygt en fjärdedel av de konsumenter som har en relation till Teknikmagasinet säger att de gärna rekommenderar andra att handla där. Så lite gratisreklam får ingen annan av de större varuhuskedjorna i landet.

Teknikmagasinet fick betydligt bättre omdömen av konsumenterna för några år sedan, särskilt för priserna och sortimentet, de områden där det som sagt är särskilt viktigt att göra bra ifrån sig om man ska lyckas i dagens handel. En trolig förklaring till de sänkta betygen är den allt hårdare konkurrensen, inte minst från den kraftigt växande och allt mer internationella e-handeln. En hel del prylar av det slag som Teknikmagasinet har i sitt sortiment handlar sannolikt svenskarna allt oftare i kinesiska nätbutiker till en bråkdel av de priser de måste betala här hemma.

David Jansson

David Jansson

Analytiker och skribent på Market.

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev