Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

David Jansson: Sänkta prisbetyg slår hårt mot intäkterna

Publicerad: 22 maj 2017, 06:27

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikEkonomiMedia Markt

En förklaring till att Media Markts siffror fortfarande lyser röda är att försäljningen går trögt. Det senaste räkenskapsåret ökade varuhusen och e-handeln sin sammanlagda omsättning med bara 0,4 procent, vilket var klart sämre än branschen som helhet som under samma period ökade sin omsättning med 1,1 procent.

Den svaga försäljningen hänger samman med att Media Markt inte imponerar på konsumenterna som för några år sedan, innan de allt större förlusterna tvingade ledningen att trampa ordentligt på bromsen och dra ner på bland annat de aggressiva priskampanjerna, det överdådiga sortimentet och de stora butiksytorna.

Dagens mer kritiska attityder slår hårt mot intäkterna

Markets årliga undersökning Handelns hetaste kedjor visar att det framför allt är Media Markts priser som konsumenterna har tappat en del av sitt tidigare mycket stora förtroende för. Dagens mer kritiska attityder slår hårt mot intäkterna eftersom många aldrig är så noga med att få bästa möjliga valuta för pengarna som vid köp av just hemelektronik.

Såväl Elgiganten som Netonnet, de tuffaste konkurrenterna, har i dag en vassare prisprofil enligt konsumenterna. Båda får också mer hjälp i marknadsföringen av nöjda kunder som gärna rekommenderar andra att också handla där. Sådan gratisreklam blir allt mer värdefull i takt med att fler och fler vänder den traditionella, köpta reklamen ryggen.

Till skillnad mot Media Markt har dessutom såväl Elgiganten som Netonnet förstärkt sin närvaro på marknaden med fler varuhus under de senaste åren. Det är viktigt. De fysiska butikerna tar fortfarande hand om cirka 75 procent av de pengar konsumenterna lägger på hemelektronik och driver dessutom mycket av försäljningen i nätbutikerna.

David Jansson

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News