Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

David Jansson: Höjda fraktavgifter skulle välkomnas av många

Publicerad: 8 maj 2017, 11:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikKläderE-handel

Höjda terminalavgifter på internationella försändelser kan göra det dyrare för de svenska konsumenterna att handla från Kina framöver. Det kan tyckas vara en struntsak. Men hur det blir är av stor betydelse för svenska detaljhandelsföretags framtida möjligheter att hävda sig i kampen om konsumenternas pengar.

Allt fler svenskar e-handlar nämligen från utlandet och när de gör det väljer de i allt större utsträckning kinesiska nätbutiker. Enligt den senaste E-barometern seglade under förra året Kina upp som det land svenskarna allra oftast e-handlar från. Före tidigare favoritländer som Storbritannien, USA och Tyskland.

Många köpresor börjar i svenska butiker men slutar i kinesiska

Den i särklass främsta anledningen till att allt fler svenskar gör sina inköp i kinesiska nätbutiker som exempelvis Alibaba, T-mall och Jingdong är de jämförelsevis mycket låga priserna. Många köpresor börjar i svenska butiker men slutar i kinesiska som erbjuder samma eller liknande varor för en bråkdel av pengarna.

Beteendet är enligt E-barometern särskilt vanligt bland de lite yngre konsumenterna i åldersgruppen 18-29 år. De väger än så länge ganska lätt i konsumtionsstatistiken. Men håller ungdomarna fast vid sina vanor när de senare i livet bildar familj och skaffar barn kan givetvis konsekvenserna bli mycket kännbara för många företag här hemma.

Vilka företag här hemma skulle vinna mest på högre fraktavgifter som gör det dyrare att e-handla från Kina? Modeföretagen och hemelektronikföretagen. Det är nämligen framför allt kläder, skor, småel och tillbehör till bland annat telefoner och datorer som svenskarna i dag e-handlar från Kina för att komma så billigt undan som möjligt.

David Jansson

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News