Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

David Jansson: Därför vill elektronikkedjorna öppna ännu fler butiker

Publicerad: 10 maj 2017, 12:09

Trots att det bara är e-handeln som växer fortsätter de ledande företagen i hemelektronikhandeln att öppna fysiska butiker. Här är de viktigaste förklaringarna.


Sedan en tid tillbaka verkar det bara vara e-handeln som växer i den svenska elektronikhandeln. Så var det i alla fall under förra året enligt den senaste statistiken från HUI Research.

Samtidigt som den totala omsättningen i elektronikhandeln minskade med 0,9 procent, ökade e-handelns försäljning av hemelektronik med elva procent till 12,2 miljarder kronor, vilket innebär att e-handeln la beslag på 26 procent av den totala försäljningen. Mer än i nästan alla andra branscher i detaljhandeln.

Men trots det fortsätter de stora elektronikkedjorna att satsa på fysiska butiker. Marknadsledaren Elgiganten befinner sig i vad vd Niclas Eriksson har beskrivit som den största butikssatsningen någonsin under kedjans mer än 20 år i Sverige. Satsningen innebär att 18 nya varuhus öppnas och att fem befintliga varuhus uppgraderas på ett enda år.

Utmanaren Netonnet är knappast sämre utan har i samband med avvecklingen av Siba på bara ett drygt halvår fördubblat sitt butiksnät av lagershoppar från 15 till 30, 27 i Sverige och tre Norge. Och fler är på gång.

BLIR FLER. Netonnet flaggar för fler lagershoppar.

Experts comeback i Sverige under varumärket Power är ett annat exempel. Återtåget har precis startat med e-handeln www.power.se. Men koncernchefen Ronny Blomseth räknar med att Power utöver e-handel ska ha inte mindre än cirka 35 varuhus i landet inom några år.

Till detta kan läggas att elektronikkedjan Inet nyligen meddelade att de för närvarande sammanlagt sex butikerna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uddevalla ska kompletteras med flera nya butiker i centrala lägen i Stockholm och Göteborg.

VÄXER ÄVEN FYSISKT. Inet är starka på nätet men vd Erik Wickman planerar fler butiker.

Varför nöjer sig inte företagen med att utveckla sitt erbjudande på nätet och satsa ordentligt på marknadsföring som gör den delen av verksamheten mer känd? Det är ju bara e-handeln som växer. Vad beror egentligen det stora intresset för fysiska butiker på? Här är några av de viktigaste förklaringarna:

Butikshandeln är fortfarande klart störst. Även om det sedan en tid tillbaka enbart är i e-handeln som försäljningen av hemelektronik växer är det fortfarande butikshandeln med hemelektronik som omsätter överlägset mest pengar. Marknadsandelen förra året var i det närmaste 75 procent. Att finnas på plats med butiker på de större orterna runt om i landet är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna konkurrera om lejonparten av de drygt 45 miljarder kronor som svenskarna varje år lägger på hemelektronik.
Många köp inleds online men avslutas offline. E-handeln växer men nätet spelar en större roll som informationscentral än som handelsplats. Väldigt många förbereder sina köp på nätet där de hämtar inspiration och information men avslutar helst sina köp i en fysisk butik, där de kan känna på prylarna, rådgöra med personalen och dessutom få med sig det de köper direkt i stället för att behöva vänta på och betala för leverans. För att vara ett alternativ i alla de köpprocesserna krävs ett så heltäckande butiksnät som möjligt.
Många köp inleds offline men avslutas online. Vid köp av hemelektronik är showrooming inte lika vanligt förekommande som webrooming. Men det är ändå en hel del konsumenter som börjar med att hämta inspiration och information i fysiska butiker för att sedan gå ut på nätet och klicka hem det de bestämt sig för att köpa. Fysiska butiker hjälper därför till att driva försäljningen på webben. Företag som enbart satsar på e-handel eller bara har ett fåtal butiker löper betydligt större risk att aldrig bli ett alternativ för de som e-handlar än företag som förutom e-handel också har ett stort butiksnät.

Sammanfattningsvis driver butikshandeln e-handeln samtidigt som e-handeln driver butikshandeln. De båda försäljningskanalerna stöttar varandra.

Vinnarna i hemelektronikhandeln blir därför de företag som erbjuder såväl butikshandel som e-handel och knyter ihop de båda kanalerna på ett sätt som hjälper konsumenterna att spara tid, möda och pengar. Det har de företag insett som bygger ut sina butiksnät. Trots att det bara är e-handeln som växer.

David Jansson

David Jansson

Analytiker och skribent på Market.

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News