Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

David Jansson: Avvecklingen av monopolet är en succé

Publicerad: 8 maj 2017, 08:17

Foto: Thomas Ohlén

Sveriges näringsminister och sjukvårdsminister hyllar det gamla apoteksmonopolet. Men avvecklingen av monopolet har inneburit mycket stora förbättringar för konsumenterna.


Ämnen i artikeln:

ApotekButikApoteket

I inlägget "Så vill regeringen förbättra apoteksmarknaden" på DN Debatt den 21 april sörjer näringsminister Mikael Damberg (S) och sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S) avvecklingen av det gamla apoteksmonopolet:

"Det har gått snart tio år sedan den borgerliga regeringen avreglerade apoteksmarknaden. En ideologiskt driven privatiseringsagenda gjorde att ett väl fungerande monopol slogs sönder. Med en övertro på att marknaden löser problem av sig självt skapade den tidigare regeringen en apoteksmarknad där fokus har förskjutits från samhällsansvar till marknadstänkande."

Den bild de båda socialdemokratiska statsråden målar upp är att det mesta var bättre på den gamla goda tiden när det inte fanns något annat apotek för svenskarna att välja på än statliga Apoteket. Men håller vi oss till de fakta som redovisas i Sveriges Apoteksförenings senaste branschrapport har det mesta inte blivit sämre utan tvärtom mycket bättre efter det att apoteksmarknaden omreglerades 2009.

• Apoteken har blivit många fler. I slutet av 2016 fanns det i Sverige 1 392 öppenvårdsapotek, vilket är en ökning med inte mindre än 50 procent eller 463 apotek jämfört med före omregleringen 2009. Sedan dess har samtliga län, inte bara storstadslänen, fått fler apotek. Apotekstätheten i landet har under perioden ökat kraftigt, från 9,9 till 13,9 apotek per 100 000 invånare. Störst apotekstäthet har Jämtland, Västerbotten och Gotland. För 99 procent av befolkningen är restiden till närmaste apotek högst 20 minuter. Lägg till detta att samtliga apotekskedjor erbjuder e-handel, vilket givetvis ytterligare ökar tillgängligheten till läkemedel.

ÖKAT UTBUD. Apoteken har blivit fler – och mer tillgängliga.

• Apotekens öppettider har ökat kraftigt. Tillgänglighet beror inte bara på antalet apotek utan också på vilka öppettider apoteken har. Sedan 2009 har apotekens genomsnittliga öppettid ökat med tio timmar i veckan, från 45 till 55 timmar i veckan. I och med att apoteken samtidigt har blivit många fler har apotekens totala öppettid ökat med inte mindre än 85 procent. Antalet söndagsöppna apotek växte under åren 2009-2015 från 154 till 526, det vill säga mer än tredubblades.

• Apotekens kunder är mycket nöjda. Tillgängligheten är givetvis inte allt. Det gäller också att tillgodose de behov och önskemål som apotekskunderna har. Det lyckas apoteken mycket bra med. Andelen kunder som var nöjda med sitt senaste besök var enligt TNS/Sifo inte mindre än 96,5 procent under 2016. Service Score, som undersöker hur nöjda kunderna är med servicen i olika branscher, har fyra år i rad gett apoteken bäst betyg av samtliga branscher. Markets undersökning Handelns hetaste kedjor 2016-2017 visar att inte mindre än fyra av de tio företag i hela detaljhandeln som får mest beröm av konsumenterna för servicen är apoteksföretag - Apoteket, Apotek Hjärtat, Apotea och Kronans Apotek.

Ingenting av detta nämner de båda statsråden med ett ord. De skriver däremot att "vi kan i undersökningar se att människor upplever att tillgången till läkemedel har försämrats, exempelvis genom att man måste gå till flera olika apotek för att hitta rätt läkemedel". Den statliga apoteksutredningen SOU 2017:15 bekräftar att sådana undersökningar finns. Men till skillnad från de två statsråden framhåller den statliga utredningen att det är skillnad på vad människor upplever och hur det faktiskt förhåller sig, samt att de undersökningar som gjorts av den faktiska direktexpedieringsgraden visar att den ligger på 95 procent och är lika hög som före omregleringen.

Nu ger tack och lov de båda statsråden inga besked som tyder på att regeringen har för avsikt att försöka vrida tillbaka klockan och återupprätta det "väl fungerande monopol" som slogs sönder av en "ideologiskt driven privatiseringsagenda". De mest konkreta beskeden är väl att regeringen inte har några planer på att minska sitt ägande i statliga Apoteket, men att den däremot avser att avyttra sitt ägande i Apoteksgruppen Holding, vilket innebär att ytterligare ett steg tas i apoteksmarknadens privatisering.

Inlägget i DN Debatt är nog mest intressant som ett exempel på hur den politiska retoriken ser ut. För att vinna stöd och röster, i det här fallet på vänsterkanten, målas det upp en bild av stora politiska konflikter och tydliga ideologiska skillnaderna gentemot andra partier. Trots att man i själva verket är ense om det mesta.

David Jansson

David Jansson

Analytiker och skribent på Market.

Ämnen i artikeln:

ApotekButikApoteket

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News