Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

David Jansson: 50-plussarna – en gigantisk marknad

Publicerad: 3 maj 2017, 09:27

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderSport och fritid

Fördomar mot äldre yttrar sig på många sätt. Till exempel är de en av orsakerna bakom en diskriminering på arbetsmarknaden som innebär att det redan i 50-årsåldern kan vara i det närmaste omöjligt för många att få ett nytt jobb, trots alla värdefulla kunskaper och erfarenheter som de i den åldern har hunnit samla på sig.​

Fördomar mot äldre är också en viktig förklaring till att många företag i den svenska detaljhandeln inte intresserar sig särskilt mycket för kvinnor i åldrarna 50-64 år, trots att de, som framgår här intill, är närmare en miljon till antalet, tjänar betydligt mer än yngre kvinnor och tycker om att lägga pengar på sig själva.

Dagens äldre är inte som gårdagens. Den mentala åldern är ofta mycket lägre.

​Men det är inte bara kvinnorna i åldrarna 50-64 år som många av företagen har goda skäl att uppmärksamma mer än de gör i dag. Detsamma gäller 50-plusgruppen i sin helhet, en ofta nonchalerad jättemarknad som består av närmare 3,8 miljoner personer, nästan 40 procent av befolkningen.

Ett viktigt sätt att vinna de äldre konsumenterna är givetvis att anpassa sig till deras specifika behov och önskemål när det gäller allt från sortiment och marknadsföring till service och butiksutformning. När det gäller det sistnämnda kan det till exempel handla om tydlig skyltning, bra belysning och breda gångar.

​Men det är också viktigt att förstå att dagens äldre inte är som gårdagens. Den mentala åldern är ofta mycket lägre än den biologiska. Många är mycket måna om sin hälsa, sitt utseende och av att njuta av tillvaron. Det innebär stora möjligheter för bland annat sport-, mode-, kosmetik-, apoteks- och livsmedelshandeln. ​​

David Jansson

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

KläderSport och fritid

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News