Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Därför utklassar Lidl och Willys de andra kedjorna

Lågpris är den utan jämförelse starkaste trenden i dagligvaruhandeln. Därför fortsätter Lidl och Willys att utklassa de ”gamla” varumärkena. Frågan är om Coop lyckas bryta sig in – genom köpet av Netto.

Publicerad: 24 oktober 2019, 08:36

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Jamin Pirnia


Ämnen i artikeln:

DagligvarorEkonomiLågprisAxfoodIcaWillys

Läs mer: Axfoods säljlyft – slår index igen och levererar rekordresultat

Lidl har de senaste två åren ökat nettoomsättningen med imponerande 11,2 procent respektive 8,4 procent och allt tyder på att den i dag försvenskade uppstickaren presterar minst något liknande när böckerna stängs i slutet av februari nästa år.

I dag etablerar Lidl ytterligare en butik (Sollentuna) och snart finns kedjan på 200 platser i Sverige.

Expansionen driver förstås försäljningen men Lidl skulle inte växa så mycket utan en stark utveckling även i det befintliga butiksnätverket.

Hemligheten bakom säljframgången är allt mer prismedvetna hushåll som kräver valuta för pengarna och ofta saknar en relation till de mer kända butiksvarumärkena.

Läs mer: Lidls heta halvår – fortsätter att lyfta försäljningen: ”Vi har ökat prisavståndet”

Willys har också en tydlig lågprisprofil och är den enda av de ledande kedjorna i dagligvaruhandeln som procentuellt kan mäta sig med Lidl.

2019 kommer att bli ännu ett rekordår för det som 1975 startade med en butik i Göteborg under namnet LL:s Livs.

2019 kommer att bli ännu ett rekordår för det som 1975 startade med en butik i Göteborg under namnet LL:s Livs.

Axfoods delårsrapport visar att jämförbara tillväxten för Willys, närbutikerna i Willys Hemma och gränshandelskonceptet Eurocash uppgick till 6,6 procent januari-september.

Market berättade i en granskning tidigare i veckan att Willys har 15 butiker fler än vid utgången av 2014 och precis som för Lidl delförklarar dessa de fortsatt kraftigt stigande siffrorna.

Minst lika viktigt för Willys dokumenterade succé är emellertid att kedjan över tid har transformerat sitt tidigare tvivelaktiga bestånd till fräscha butiker med ett tydligare och mer effektivt koncept, uppdaterat sortiment, e-handel på fler orter och hårdare tryck i marknadsföringen.

Läs mer: Så ritar Coops köp om den svenska butikskartan

Coop Butiker och Stormarknader (CBS) tog vid halvårsskiftet över Nettos då 163 butiker i Sverige och har hittills ställt om tre av dessa.

Nästa vecka invigs ytterligare 13 som Coop i Västergötland och sedan fortsätter konverteringen i snabb takt.

Nu gäller det att lyckas tvätta bort den dyrstämpel som Coop fortfarande har. Då kan Coop bli en utmanare för Lidl och Willys.

Kunderna i Sollentuna, Falkenberg och Malmö har välkomnat Coops tre gånger så stora sortimentet och ”Netto-priserna” men nu gäller det att lyckas tvätta bort den dyrstämpel som Coop fortfarande har.

Då kan Coop bli en utmanare för Lidl och Willys i den hårdnande kampen om de allt fler konsumenter som i första hand ser till pris när de ska handla dagligvaror – och välja butik.

Ica Gruppen presenterade säljstatistiken för Ica Maxi, Ica Kvantum, Ica Supermarket och Ica Nära redan i början av oktober.

Ica Maxi nådde 3,5 procent i jämförbara butiker och profilen var den enda som överträffade index på 2,9 procent efter nio månader.

Stormarknaderna har en stark prisimage och är räddningen för Ica när de tre övriga formaten hamnar långt under index.

Ica Näras lägre takt kan ”försvaras” med den heta sommaren 2018 och jämförelsetal som är minst sagt utmanande.

Läs mer: Netto blir Coop senare i dag – redan nu kan du titta in i den första butiken

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News