Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Därför är turisternas plånböcker hetare än e-handeln

”Alla” tänker online i detaljhandeln. Men glöm inte de utländska gästerna. Shoppingturismen växer mer än nätet.

Publicerad: 8 november 2018, 07:34

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

TurismSvensk Handel

E-handeln har en försäljningskurva som sannolikt ingen räknade med skulle bli så brant för bara några år sedan.

Varken i Sverige eller globalt.

Ta till exempel 2017 – när kanalen la beslag på den svenska sällanköpshandelns hela försäljningstillväxt på knappt nio miljarder kronor.

Läs mer: Shoppingturismen växer – mer än e-handeln: ”Betyder oerhört mycket”

Därför är det inte överraskande att kedjor och handlare i nästan alla delar av branschen har ett så stort fokus på digitalisering för att försöka leva upp till dagens och morgondagens krav från konsumenterna.

Men det finns alltså anledning att uppmärksamma företagen i branschen på att fler fenomen också kan driva butikernas försäljning och stärka lönsamheten rejält.

Sverige har en längre tid varit en magnet för utländska besökare och dessa spenderar förstås en hel del pengar under sina blågula vistelser – oavsett om det är i Stockholm, i Göteborg, på landsbygden, i skärgården eller någon destination i fjällvärlden.

Det handlar alltså om mycket pengar – mer än tillväxten online.

Detaljhandeln lyckas enligt Svensk Handels kartläggning fånga närmare hälften av deras reskassor och förra året shoppade besökare från andra länder för 63 miljarder kronor.

Hela shoppingturismen lyfte med tio miljarder kronor till 95 miljarder kronor eller så mycket som tolv procent av detaljhandelns sammanlagda försäljning på ett år.

Det handlar alltså om mycket pengar.

Och – det är mer än tillväxten online.

Företagen i detaljhandeln har tunga skäl att försöka dra nytta av det ökade antalet utländska besökare genom att få in dem i sina butiker.

När turisterna sedan har kommit hem finns stora möjligheter att behålla dem som kunder.

Givetvis förutsatt att butiken finns på nätet.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

TurismSvensk Handel

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev