Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Därför är Magnus Carlsson rätt för ÖoB

Magnus Carlsson är ett spännande vd-val för ÖoB. Med sin bakgrund i Retian Convenience kan han både konsten att fånga upp kundflöden och är van att arbeta med norska ägare.

Publicerad: 11 december 2019, 13:57

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

VaruhusLågprisÖoB

Många lågpriskedjor går som tåget. Men ÖoB hör till undantagen.

Kedjan har stängt ett tiotal varuhus de senaste åren och jämfört med andra lågprisaktörer är både tillväxten och lönsamheten låg.

Förra året kom i alla fall ett litet trendbrott då försäljning och rörelseresultat steg efter några års negativ utveckling. Så kanske har den tidigare vd:n Fredrik Söderberg lett in ÖoB på rätt spår.

Nu är det upp till Magnus Carlsson att växla upp satsningen.

Läs mer: Reitan-bossen går till ÖoB – lågprisjätten har hittat sin vd: ”Tillföra mycket”

Han kommer att behöva jobba med att sänka kostnader för att förbättra lönsamheten, och samtidigt locka fler kunder till butikerna. Där borde han kunna dra nytta av sina erfarenheter som vd för Reitan Convenience. För vilka är bättre på att fånga upp kunder i snabba kundflöden än Pressbyrån och 7-Eleven?

Med den bakgrunden kanske han är rätt man att få fart på den avstannade satsningen på mindre city-butiker. Det skulle bli 20 etableringar innan 2019 löper ut, men fortfarande finns det bara två butiker.

Att fortsätta modernisera kunderbjudandet är också en nyckel. Både butiker och utbud har vässats de senaste åren, men kanske senare och inte i samma takt jämfört med konkurrenterna. Även här är bakgrunden på Reitan Convenience relevant – de har legat långt fram och testat många nya lösningar.

Det är nog inte en slump att ÖoB väljer en ny vd som har lång erfarenhet av det norska affärslivet.

Och det är nog inte en slump att ÖoB väljer en ny vd som har lång erfarenhet av det norska affärslivet – de senaste elva åren har Magnus Carlsson arbetat inom Reitangruppen.

Sedan förra sommaren äger nämligen norska lågprisjätten Europris 20 procent av Runsvengruppen, ägarbolaget bakom ÖoB. Europris har också en option att förvärva återstående 80 procent under 2020.

– ÖoB är en fantastisk säljmaskin, säger Magnus Carlsson i dagens pressmeddelande.

Enligt det senaste bokslutet är det en sanning med modifikation, men kanske kan den anrika lågpriskedjan åter bli en säljmaskin under Magnus Carlssons ledning.

Han kan börja med att blicka västerut och hämta erfarenheter från systerkedjan Europris.

Under tredje kvartalet i år steg den norska kedjans försäljning med 9,5 procent till 1 551 miljoner norska kronor, med en rörelsemarginal på nio procent.

ÖoB:s facit för 2018: en tillväxt på 1,4 procent till 3 953 miljoner kronor och en rörelsemarginal på en procent.

Läs mer: Märsta-öppningen blir startskottet för ÖoB – redo att rulla ut fler varuhus

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusLågprisÖoB

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev