Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Patrik Stoopendahl: Därför är jag allergisk mot allt ”kunddrivet”

Över åren har jag utvecklat en alltmer påtaglig allergi mot allt ”kunddrivet.” Jag drar åt mig öronen direkt när jag hör om att kunden ska vara placerad i den strategiska kärnan, att det är kundens beteenden som företagen ska anpassa sig efter. Ska det verkligen vara så? Det har sagts att kundbeteendet är en skandal för teorier: Vi förklarar och förväntar oss en sak, men sedan blir det ändå inte som prediktionen förutser. Så varför fortsätter bolagen då jaga efter kundbeteenden som ändå inte går att fånga eller förklara?

Publicerad: 11 april 2022, 08:16

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Patrik Stoopendahl är industridoktorand inom digital handel på Högskolan i Borås, grundare av Shape Agency och fristående kolumnist på Market.se.

Foto: Getty


Ämnen i artikeln:

KundbeteendeinnovationerMarket Insights

Jag tror på en framtid för kundinsikt där vi vänder på perspektivet, att det är kunderna som ska anpassa sig efter bolagen och inte tvärtom. Det är egentligen ett modernare

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Överblick, fördjupning och snabb uppdatering om detaljhandeln
Nyhetsbrev som ger dig full koll på alla branschnyheter

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Patrik Stoopendahl

redaktionen@market.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev