Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Andreas Dyrberg Skog: Corona snabbspolar lågprishandelns digitala transformation

Den digitala utvecklingen har gått från slow motion till fast forward i lågprishandeln. Nu gäller det att hänga med – och inte försöka spola tillbaka bandet.

Publicerad: 25 maj 2020, 13:46

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

VaruhusE-handelLågprisBiltemaRustaÖoBCorona

Video var stort när jag växte upp. Då talar vi om 1980-talet och VHS-kassetter, inte om Youtube och rörligt material på nyhetssajter.

Särskilt road var jag av att snabbspola till häftiga scener och kolla på dem i slow motion om och om igen. Och ibland spolades det fram och tillbaka så mycket att videon tröttnade och trasslade ihop bandet till ett mörkbrunt, glansigt nystan.

Under coronapandemin är det som om någon högre makt har snabbspolat utvecklingen i detaljhandeln.

E-handeln har växt explosionsartat och lockar nya kundgrupper som tidigare hade svårt att tänka sig att näthandla.

Krisen har fått många små, lokala handlare att starta digital handel för första gången.

Läs mer: Här är lågpriskedjans onlinesatsning – lanserar click & collect

Men vi ser också en ökad aktivitet i en hel bransch som för bara några år sedan stod helt utanför e-handeln – och i många fall var uttalat mot digital handel – lågpris.

Om vi backar tre år, till 2017, så hade varken Biltema, Dollarstore, Gekås, Jula, Rusta eller ÖoB e-handel.

Många kunder undviker fysiska butiker under pandemin och vänder sig istället till e-handeln. Det påverkar förstås även lågprishandeln.

I dag har alla fått igång digital försäljning i någon form och flera initiativ har som sagt drivits fram av coronavirusets framfart:

■ ÖoB har smyglanserat en click and collect-lösning för klubbmedlemmar i hela landet. I Göteborg, Malmö och Stockholm erbjuds även hemleverans.
■ Rusta har, också lite i smyg, startat e-handel under eget varumärke med sommarsortimentet av utemöbler, grillar, utelek med mera.
■ Biltema har utökat sitt erbjudande med en drive in-lösning.

Många kunder undviker fysiska butiker under pandemin och vänder sig istället till e-handeln. Det påverkar förstås även lågprishandeln och har eldat på den utveckling vi nu ser.

Läs mer: Rusta har smugit igång med e-handel: ”Ett snabbt projekt påeldat av coronaviruset”

Det kommer säkert fler e-handelsinitiativ från lågprishandlarna och erbjudandena kommer att utvecklas. För i flera fall är de satsningar vi nu ser väldigt snabbt framtagna.

Efter en inkörningsperiod kommer e-handelsmaskineriet att rulla som om det alltid hade funnits där.

Nu har lågprisjättarna på allvar tryckt på play för e-handeln. Det är svårt att se att någon skulle pausa eller stoppa bandet – och definitivt inte snabbspola tillbaka, för då riskerar det bara att bli trassel.

Nu har kedjorna tekniken och logistiken på plats. Efter en inkörningsperiod kommer e-handelsmaskineriet att rulla som om det alltid hade funnits där.

Även om e-handeln lanseras under en så speciell period som coronakrisen är så kommer kunderna förvänta sig att kunna fortsätta handla på nätet med samma service även när pandemin väl är över.

Så välkomna till den digitala detaljhandeln, lågprisaktörer – jag tror att ni är här för att stanna.

Läs mer: Biltema kompletterar sin click and collect-lösning med drive in: ”Självklart”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News