Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Coop behöver nu en ledare som kan vara en handlingskraftig visionär

Det kom inte som en överraskning. Snarare var det väntat. Sonat Burman-Olsson har gjort en historisk vändning av Coop. Men nu går organisationen in i en ny fas. Det kräver nya tag och ett nytt ledarskap.

Publicerad: 16 augusti 2017, 07:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorEkonomiButikskonceptCoop

Det har varit en turbulent tid sedan Sonat Burman-Olsson tillträdde 2014. Tillsammans med ordförande Anders Sundström har de två sannolikt ofta ”pekat med hela handen”.

Uppdraget – att vända röda siffror till svarta – har fått stå i första rummet. Hela tiden.

De har nog gnisslats en hel del runt om i kooperationen.

Men facit är positivt:

Coop Sverige har redovisat positiva resultat två år i rad, 2015 och 2016. Och en gissning är att det ser bra ut även i år.

Den brokiga butiksstrukturen är på väg in i tre starka koncept: Stora Coop, Coop och Lilla Coop. Marknadsföringen vågar ta ut svängarna igen.

Flera av föreningarna är också inne i förändringsresor, med sikte på framtiden.

TYDLIGA KONCEPT. Självförtroendet är tillbaka hos Coop.

En mycket viktig faktor är också tillbaka – självförtroendet. Det märks på flera sätt, inte minst bland butikschefer och medarbetare.

Huvudägaren KF väljer nu att ta steget vidare. Med ny affärsmodell och organisation är siktet inställt på att stärka positionen på marknaden.

Coop behöver nu en ledare som kan vara en handlingskraftig visionär. Det vill säga som kan fortsätta att driva verksamheten effektivt och samordnat men också implementera – och personifiera – en kooperativ vision, känsla och väg framåt.

Magnus Johansson får detta nya uppdrag. Han har med andra ord en tuff uppgift framför sig. Och det duger inte att peka med hela handen.

Läs mer: Sonat Burman–Olsson lämnar Coop: ”Hennes uppdrag är slutfört”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News