Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Cdon visar att marknadsplatsen ligger rätt i tiden

Publicerad: 19 oktober 2018, 08:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

VaruhusCdonMarknadsplats

På den tiden jag köpte cd-skivor och dvd-filmer var Cdon en av mina viktigaste kajplatser på nätet.

När jag och andra tyckte att det här med strömmad musik (läs Spotify) var väldigt bekvämt (om än tviveaktigt utifrån rena hifi-parametrar) har cd-skivan varit i ständig nedförsbacke.

Läs mer: Sjunkande omsättning – men bättre resultat för Qliro: ”Har starka positioner”

Hade Cdon fortsatt att vara en renodlad skivbutik hade vi förmodligen skrivit en minnesruna vid det här laget.

Jodå, det går fortfarande att köpa skivor på Cdon. Men också så mycket mer. Ägaren Qliro har lyckats ställa om från en bransch utan framtid till en blomstrande marknadsplats där man i dag säljer mer från externa handlare än från eget lager.

Skivbutiken har blivit ett köpcentrum där jag kan fynda lite av varje.

De externa handlarnas, cirka 1 500 stycken, försäljning ökade med 22 procent under senaste kvartalet samtidigt som utfasningen av den egna försäljningen fortsatte, inte minst inom hemelektronik som (ju alla vet) är hemsökt med låga marginaler.

Qliro fortsätter på den vägen. Genom att avveckla egen försäljning med låga marginaler och fokusera på marknadsplatsen är tanken att växa med bättre lönsamhet och minska de egna lagren.

Platsen ska vässas ytterligare med investeringar i automatisering, större sortiment och tydligare positionering.

Jag tror starkt på Cdon som marknadsplats. Skivbutiken har blivit ett köpcentrum där jag kan fynda lite av varje.

Modellen är inte ny. Men den är rätt i tiden och ger leverantörer och varumärken en chans att synas på en arena där man ”går förbi” sina vanliga återförsäljare till en plats där kunderna fortsätter att strömma in.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusCdonMarknadsplats

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News