Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Bort med dödsrunan – cityhandeln går mot en ny vår

Publicerad: 22 februari 2018, 10:06

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Hemelektronik

Cityhandeln har under flera år varit på deken. Tidigare pulserande stadskärnor har utarmats i takt med att kundströmmarna har flyttat ut till externa handelsområden. Butiker i stan har bommat igen – en del av dem har flyttat med ut där kunderna rör sig.

Vissa stadskärnor har beskrivits som spökstäder – med lika tomma gator som när fem fruktade desperados red in i gamla western-städer. Det var ungefär som när den ikoniska Marlboro-mannen ramlade av hästen (och sedermera dog av rökning): Ingen hade räknat med att det skulle gå riktigt så illa.

Trots ihållande rapporteringar om cityhandelns förestående död har den vägrat lägga sig platt på rygg.

Läs mer: Elgigantens nya citybutiker – här är konceptet och planen

Faktum är att cityhandeln har anledning att vara mer optimistisk än på länge. Fler aktörer rullar ut citykoncept och svensk cityhandel har ”fått nytt självförtroende” som Annika Boman, chef för platsutveckling i Västervik säger till Market.

Och tecknen är tydliga:

■ Nyligen berättade Kjell & Company att kedjan fortsätter att söka sig till mindre orter vilket man till och med kallar för ett ”vinnande recept”.
Ö&B lanserar ett citykoncept i år. Främst handlar det om stadskärnorna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men fler kan bli aktuella. ”Vi går in med kraft och en stor portion ödmjukhet” heter det.
■ Ikeas pop up-butik i centrala Stockholm lever vidare. Fredrik Bergström, detaljhandelsexpert på analysföretaget WSP, har dessutom sagt: ”Jag är övertygad om att Ikea överväger cityetableringar i stor skala”
■ Elgiganten finns sedan tidigare med sina Phonehouse-butiker och kommer nu med sitt nya citykoncept för att komma ännu närmare kunden.
■ Utbyggnationen av externhandeln bromsar in. Toppnoteringen för nya ytor i externhandeln nåddes 2015. Samtidigt ökade omsättningen i fyra av fem svenska stadskärnor under 2015-2016, enligt rapporten Cityklimatet.
■ När e-handeln växer letar många kedjor efter kompakta koncept i stadskärnor där kunderna kan hämta ut sina beställda varor.

Stadskärnorna är inte döda. De är bara mer mångfacetterade med fler restauranger, gym och frisörer. Varför inte hänga på? Med anpassad och trimmad handel som möter kundernas rörelsemönster finns klara möjligheter att blomstra – även i city.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Hemelektronik

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News