Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Black Friday är krutdurken som får julhandeln att explodera

Publicerad: 7 november 2018, 08:31

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

JulhandelHUI ResearchBlack FridayDetaljhandeln

Black Friday har på bara några år växt fram som detaljhandelns super bowl (finalmatchen i den amerikanska fotbollsligan NFL): Alla ska dit, det ska följas direkt i diverse sändningar och analytikerna vänder ut och in på varenda drag och framstöt under avgörandet. För att inte tala om eftersnacket där allt ska utvärderas på längden och tvären.

Läs mer: Julhandelns miljardtapp till Black Friday: ”Tagit mer inköp än beräknat”

Erbjudandena kommer att stå som spön i backen, kedjornas kassasystem kommer att gå varma och nätbutikerna kommer att överbelastas (finns alltid någon som inte har gjort den läxan). Vid sidan om står coachen i form av försäljningschefen och gnuggar händerna av förtjusning.

Och sen då? Väntar en fet baksmälla? Är pengarna slut när vi kliver in i december?

Inte alls. Trots att Black Friday väntas mosa fjolårsrekorden anser många att det är ett startskott, eller snarare startknall, för hela julhandeln.

Vi får nog se ett flertal touchdowns för handeln innan matchen är över.

HUI räknar med att decemberhandeln ökar med tre procent vilket kan jämföras med utfallet på betydligt beskedligare 1,8 procent i fjol och 1,3 procent 2016.

Så butikerna skyltar om – från Black Friday-priser till julkulörta kampanjer. Kanske med samma prylar men nu med tomtar och glitter i frontlinjen.

Efter en kort timeout är vi konsumenter redo att ta ny fart i julstöket. Det blir som vanligt proppfullt i butikerna och ännu fler paket som väller in i Postnords utlämningsställen ju närmare jul vi kommer.

Frenesin fortsätter.

Det är ju ändå jul. Och hushållen är köpstarka. Och det blir mellandagsrea i år också.

Vi får nog se ett flertal touchdowns för handeln innan matchen är över.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev