Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Bevisar att lokal kännedom är framgångsformeln

Willys har passerat Ica Maxi – och når numera flest hushåll. Men tro inte att Ica tänker ge sig mot den kaxiga utmanaren. Ica Nära och Ica Maxi ökade försäljningen mer tredje kvartalet.

Publicerad: 25 oktober 2018, 08:03

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorButikskonceptAxfoodHemköpIcaWillys

Market avslöjade för knappt två veckor sedan att Willys har haft en remarkabel tillväxt av nya kunder de senaste åren och enligt GFK:s stora kartläggningar av hushållens inköp av dagligvaror gick den lågprisprofilerade kedjan om Ica Maxi i somras.

Därför var det ingen skäll att ägaren Axfoods vd Klas Balkow tog fram största leendet när han klickade fram nya imponerande nyckeltal för Willys i sin presentation av juli-september.

Försäljningsökningen uppgick till totalt 4,4 procent vilket understryker att Willys fortsätter att ta kunder och försäljning från konkurrenterna.

Axfood står emellertid inte bara och faller med Willys utan det finns andra trumfkort hos dagligvaruhandelns omsättningsmässigt näst största konstellation efter Ica.

Läs mer: Säljfesten fortsätter för Willys: ”Nöjd med kedjans framfart”

Hemköps franchisetagare fick upp den jämförbara försäljningen med 3,8 procent juli-september och det var 0,2 procentenheter bättre än Willys motsvarande nivå.

Därmed bekräftas det ännu en gång: lokala entreprenörer som kan sin lokala marknad bäst är en framgångsformel i dagligvaruhandeln.

Det gäller Hemköp, Ica, Coop – och inte minst handlarna i uppstickarkedjan Matrebellerna som varje månad slår försäljningsrekord.

Ica Maxi förlorade alltså förstaplatsen till Willys i somras men det skulle inte förvåna om Icas stormarknader tar revansch i kommande GFK-mätningar.

Tredje kvartalet ökade Icas Maxis försäljning med sammanlagt 5,0 procent och det var alltså högre än Willys men bäst hos Ica var de små butikerna i Ica Nära med en omsättningstillväxt på 5,4 procent.

Läs mer: Icas överraskande heta siffror för tredje kvartalet

Ica Nära drog nytta av att en hel del transaktioner flyttades från större städer och köpcentrum ut i landet och till kusterna i somras.

Värmen är inte enda förklaringen till succén – för frågan är om det finns dagligvaruhandlare som sliter så hårt med sina rörelser som de hos Icas minsting.

Många av dem har förnyat butikerna, breddat sortimentet, satsat på tjänster för att vara mötesplatser och dessutom investerat i lägre priser för att öka attraktionsgraden.

Pris går nämligen alltid hem i Sverige. Oavsett om det är Willys eller Ica Nära.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News