Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Thomas Ohlén: Axfood tog hem matchen – Ica får se upp

Willys fortsätter att leverera – och imponera. Därmed tog Axfood hem kvartalsmatchen. Ica får se upp för en allt jobbigare utmanare.

Publicerad: 24 april 2018, 12:58

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorAxfood

Markets och GFK:s kartläggningar av hushållens inköp av dagligvaror har de senaste åren avslöjat att Axfood flyttar fram positionen mest.

Nyckeltalen pekar tydligt uppåt:

■  Kunderna är fler
■  Lojaliteten ökar
■  Snittkvittona är högre

Därför är det ingen sensation för Markets läsare att branschens numera näst största konstellation presenterar ännu en imponerande delårsrapport – med rekordförsäljning och starkare resultat.

Läs mer: Willys kanonstart på året bakom Axfoods lyft: ”Riktigt stark påskhandel”

Mest intressant är försäljningstillväxten på 5,2 procent i jämförbara butiker under januari, februari och mars.

Ica-butikerna nådde i sin tur ”bara” 4,7 procent och fick alltså stryk igen av en allt besvärligare konkurrent.

Axfoods framgång beror i hög grad på att Willys har blivit ett intressantare alternativ för den växande kategorin prismedvetna konsumenter.

Lågpriskedjan växte med 6,3 procent i jämförbara butiker och det kan jämföras med 5,7 procent respektive 4,8 procent för Icas stora format Ica Maxi och Ica Kvantum.

Willys omgavs tidigare med ett inte oförtjänt svagt rykte men butikerna är numera fräscha och väldriftade och har till exempel ett betydande ekologiskt sortiment.

Ica-butikerna nådde i sin tur ”bara” 4,7 procent och fick alltså stryk igen av en allt besvärligare konkurrent

Satsningen på e-handel gör dessutom att Willys når ytterligare hushåll och reducerar risken för kundtapp till renodlade onlineaktörer och Ica-butiker som erbjuder matkassar och lösplock.

Klas Balkow värvades från varuhuskedjan Clas Ohlson till Axfood för bara drygt ett år sedan och hade enligt många bedömare mycket att bevisa som vd efter legendariske Anders Strålman.

Börskursen föll direkt när beskedet kom men Klas Balkow har mer än övertygat med ny energi i organisationen, betydande insikter om trender, en tydlig digital strategi och långsiktighet i investeringarna.

Som sagt: Ica (och de andra) får se upp.

Läs mer: Så ska Willys e-handel växa – och bli effektivare

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorAxfood

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev