Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Axfood siktar på ledartröjan inom e-handel

Publicerad: 31 maj 2017, 14:09

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelE-handelAxfood

Att göra rätt handlar ofta om timing.

E-handel med mat är inget nytt. Redan på 1990-talet fanns flera aktörer som erbjöd detta. Men dåtidens datorer, uppkopplingar och konsumenter var inte redo.

Det är bara en tidsfråga innan småaktörerna är borta

Efter den ”baksmällan” avvaktade de stora matkedjorna. Vilket gav utrymme för fristående entreprenörer som Middagsfrid, Linas matkasse, Mathem och Mat.se.

När nu de stora kedjorna åter satsar för fullt på e-handel innebär det att spelplanen ändras radikalt.

Det är med andra ord bara en tidsfråga innan småaktörerna är borta. Om de inte kan hitta en fungerande – och lönsam – nisch som de stora kedjorna inte bryr sig om.

Axfood har tydligt visat att man gör allt för att ligga i framkant:

■ Willys och Hemköps e-handelserbjudande rullas ut i snabb takt.
■ Samma pris på nätet som i butik kombinerat med låg plock- och leveransavgift får många att prova.
■ Flera leveransalternativ.
■ Förvärvet av Mat.se och Middagsfrid.

Enligt uppgifter i media har Axfood betalat 20 miljoner kronor för Middagsfrid, vilket – om det stämmer – får betecknas som ett mycket bra pris. Troligen har entreprenörer och marknadsanalytiker nu insett att dessa bolag inte är värda de skyhöga belopp som det talades om för bara något år sedan.

Axfood var kloka som tackade nej till köp när prislappen var för hög. Nu kan förvärven ske till rätt pris. Det lägger grunden för framgångsrik och lönsam näthandel med mat.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

LivsmedelE-handelAxfood

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev