Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Även ett företag på 200-listan kan bli en zombie

Hur länge är det hållbart att visa förluster på 55 procent?

Publicerad: 26 november 2021, 09:10

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Caia CosmeticsRevolution RaceApohemMeds200-listan

Markets senaste sammanställning över de 200 största e-handlarna i landet är en minst sagt brokig skara av företag. Många växer raketsnabbt, några visar osannolikt höga marginaler och andra bottenlösa förluster.

Några av de främsta stjärnorna på lönsamhetshimlen är Caia Cosmetics, Photowall och Revolution Race. Försäljning av egna produkter direkt till konsument, skalbarhet och starkt fokus på att göra en sak väldigt bra i stället för flera saker halvbra är några av framgångsfaktorerna.

I andra änden finns företag som förvisso växer men som blöder ymnigt. För vissa handlar det om kalkylerade förluster när ambitionen är att växa snabbt. Då får det helt enkelt kosta.

För Fyrklövern, som visar sämst lönsamhet av alla på listan, förklaras dock minussiffrorna av en omfattande omställning av verksamheten under det senaste året.

”Resan till toppen är väldigt lång för dessa två aktörer”

Däremot är det mer intressant att resonera runt tvåan och trean på förlustlistan: Nätapoteken Apohem och Meds.

Båda var sena till festen jämfört med när Apotea drog i gång 2012. Näthandeln med apoteksvaror låg då som ett öppet och orört fält. När Apohem och Meds kom in för drygt tre år sedan var det till en kraftigt förändrad marknad där det blivit klart dyrare att köpa kunder.

Tillväxt är högsta prioritet för båda dessa aktörer. Apohem gick från 39 till 140 miljoner kronor i omsättning senaste året. Men man kan fråga sig hur rimligt det är att rörelseförlusten ökar lika kraftigt. Senaste året steg den från 48 till 76 miljoner.

Utvecklingen för Meds är ungefär den samma.

Resan till toppen är väldigt lång för dessa två aktörer. Om man saknar en affärsmodell som håller förlusterna någorlunda på mattan krävs det att man har väldigt tålmodiga ägare i ryggen.

”En digital zombie är inget bättre alternativ än en fysisk”

Gemensamt för snabbväxare är ofta att de ska ställa om till lönsamhet när de nått en viss nivå i omsättning. Det låter ju enkelt men görs inte i en handvändning – om man ens finns kvar vid det laget.  

Inom den digitala handeln med mat är resan till lönsamhet också lång. Jag har tappat räkningen på hur många gånger Mathem har sagt ”nästa år visar vi vinst”. Omsättningen är nu över två miljarder – och rörelseförlusten har växt till en halv miljard. 

Ett annat intressant exempel är det mer eller mindre havererade Caliroots som trots kunniga investerare i ryggen och ett varumärke med mycket cred inte lyckats få snurr på verksamheten. 

Resultatraden har varit ilsket röd flera år på raken.

Nu har varumärket landat i Footway-familjen och har sannolikt en modell som är mer hållbar på sikt.

Det har pratats mycket under pandemin om att zombie-företag med dåliga affärsmodeller i den fysiska handeln behöver dö – på riktigt. 

I en era då digitala bolag hyllas och ofta övervärderas är det lätt att bli blind. En digital zombie är ju inget bättre alternativ än en fysisk.

LÄS MER: Unik kartläggning: Sveriges 200 största e-handlare 2021 – ladda ner hela listan här

LÄS MER: Lista: Här är Sveriges lönsammaste e-handlare 

LÄS MER: Nedslagna – men inte knockade: Här är e-handlarna som gör störst förluster 

LÄS MER: Lista: Störst, bäst och snabbast – här är e-handelns tillväxtraketer

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev