Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Att ytterligare en modekedja behöver akut omplåstring är inget som förvånar

Publicerad: 28 augusti 2018, 14:35

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderBest of Brands

Läs mer: Best of Brands har slut på pengar – nu ansöker kedjan om rekonstruktion

Vi hann knappt tillbaka efter semestrarna förrän höstens första åsksmäll slog ner i modehandeln. Best of Brands, med åtta butiker och näthandel, är satt i rekonstruktion.

Tittar man på de senaste årens årsredovisningar förstår man varför.

2015 levererades en rörelsevinst på 2,8 miljoner kronor. Sedan kom raset. 2016 blev det en rörelseförlust på 17,4 miljoner kronor och 2017 hela 54,7 miljoner – detta på en omsättning som ändå har varit relativt stabil: 2015 var den 248 miljoner kronor och 2017 nåddes drygt 278 miljoner.

Nu är dock kassan tom. Orsakerna till likviditetsproblemen är enligt den rekonstruktionsansökan som har lämnats in till Södertörns tingsrätt att vårens och sommarens försäljning varit sämre än beräknat.

Må så vara. Men att ha sådana skenande förluster är naturligtvis ohållbart och har inget med vädrets nycker att göra utan är ett tydligt tecken på att något i bolagets affärsmodell eller kunderbjudande inte håller måttet.

Best of Brands tvingas nu gå samma väg som en rad kända varumärken: Indiska, Boomerang, JC, Marco Polo, Axelssons och Wesc är några exempel på företag som har gått igenom kriser, konkurser eller rekonstruktioner.

Jag vill inte vara en dysterkvist men den guppiga resan i modehandeln kommer inte att sluta med Best of Brands.

Många famlar, letar, gör om, stökar och ordnar för att uppdatera eller hitta nya affärsmodeller.

Det är en process som kommer att fortsätta att göra ont – säkert under ett par år till. Och resultatet blir att kartan över den svenska modehandeln kommer se annorlunda ut.

Läs mer: Mikael Sydner: Modehandeln har betydligt större saker än dåligt väder att oroa sig över

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderBest of Brands

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev