Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Agneta Renmark: Att slopa reahetsen har aldrig känts så rätt

Black Friday. Det är ett bra namn på en dag som verkligen är svart ur ett hållbarhetsperspektiv – inte bara vad gäller klimat och miljö utan även rent företagsekonomiskt. Varför inte låta corona-året 2020 bli vändpunkten för den urartade köpfesten?

Publicerad: 26 november 2020, 09:34

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Black FridayDetaljhandeln

Handeln varnar för trängsel på Black Friday. Bara under de första dagarna av reaveckan, som når sitt crescendo i morgon, har mängden corona-oroliga samtal till Handelsanställdas förbund mer än fördubblats.

”Det här med trängsel och köbildning kan ju näppeligen komma som en överraskning.”

Många av dem som jobbar inom handeln är bekymrade för både sin egen hälsa och för kraftigt ökad smittspridning som en oönskad julklapp till oss alla.

Men det här med trängsel och köbildning kan ju näppeligen komma som en överraskning för någon. Om man lockar och pockar med både saftiga och sockrade erbjudande är det helt enkelt många som nappar, det är ju det som är hela syftet med den här köpglada fredagen.

Men i år är den inte så glad. Och frågan är om den någonsin varit det.

Läs mer: Ny undersökning: Sex av tio handlare väljer bort Black Friday

Sex av tio handlare väljer bort Black Friday, enligt en färsk undersökning som publicerades här på Market i måndags. Som konsument applåderar jag det. För om det är något jag är trött på så är det att få både mobilen och inkorgen nedlusad av sms och mejl med oräkneliga fantastiska erbjudanden. Jag orkar helt enkelt inte hålla kolla på alla fynd jag kan göra. Det skapar bara stress över att missa något. Det skapar inte köpglädje.

”Om det är någon gång under året som det verkligen skulle vara möjligt att låta saker och ting få kosta vad de kostar så är det ju precis nu.”

För handeln är det inte heller särskilt roligt att koncentrera shoppingen till en enda dag med allt vad det innebär av belastning på både lager och logistik. Många butiker jag talat med vittnar även om total stiltje veckan innan Black Friday. Vilket är fullt förståeligt. Ingen vill handla en pryl eller klädesplagg till fullt pris men vetskapen att denna bara några dagar senare reas bort.

Det är inte heller roligt att så här, en knapp månad före jul, sälja de flesta produkter till kraftigt nedsatta priser. Och att på så vis vänja konsumenter vid att aldrig behöva betala fullt ut för vad något egentligen kostar. Om det är någon gång under året som det verkligen skulle vara möjligt att låta saker och ting få kosta vad de kostar så är det ju precis nu, inför jul.

Läs mer: Så många vägrar Black Friday – åtta kedjor om beslutet: ”Vill göra det rätta för våra kunder”

Att detta är ett sluttande plan behöver man inte vara professor i hållbar ekonomi för att förstå. Visst kan det kännas bra att tillfälligt maxa försäljningen – men till vilket pris?

”För mig är det goda exempel på att se till att fylla ordet ’kunderbjudande’ med verkligt innehåll.”

Nej, då gläds jag så mycket hellre åt den typen av initiativ som exempelvis Naturkompaniet brukar göra under Black Friday: Att hjälpa kunderna med vård av redan inhandlade och använda produkter.

Eller som Ica Kvantum Liljeholmen gör nu i år: Låta både kunder och medarbetare vara med och ta hand om sådant som annars riskerar att bli matsvinn.

För mig är det goda exempel på att se till att fylla ordet ”kunderbjudande” med verkligt innehåll. Att vara stolt över de värden man vill stå för i stället för att ängsligt haka på vad alla andra gör.

Och det har aldrig känts så rätt som just i år.

Läs mer: Tio röster om Black Week: ”Överträffar just nu våra vildaste fantasier”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Black FridayDetaljhandeln

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev