Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Att Coop inte talar om återbäring igen är ett friskhetstecken

Publicerad: 20 juni 2017, 07:27

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelCoop

Svarta siffror, förnyade butiker och nu: stärkt kundlojalitetsprogram.

Kooperationen växlar upp sitt kunderbjudande.

Målet är tämligen klart. Att få kunderna att återvända och bli mer lojala.

Coop-butikerna har parallellt med kedjans kräftgång haft en låg lojalitet. Det vill säga kunderna har ofta varit ”otrogna” och gärna besökt konkurrenternas butiker.

Det ska det nya poängsystemet råda bot på.

Läs mer: Nu ändrar Coop sitt medlemserbjudande igen: ”Kan hjälpa oss  ta kunder”

Att man redan nu ändrar i poängsystemet tyder på att de nya Coop-butikerna levererar. Alltså att omsättning och kundbetyg pekar uppåt.

Genom att knyta kunden närmare kedjan, både med mer poäng och fler personliga erbjudanden, ska åtråvärda marknadsandelar tas tillbaka.

Kooperationen har egentligen ett enormt försprång på detta område. Sedan rörelsen bildades för över hundra år sedan har den byggt på medlemskap och därmed har också dörren varit öppen för att samla in data kring inköpen.

Den tidigare självklara återbäringen inom Coop avvecklades successivt på 1970-talet i merparten av föreningarna.

Kooperationen har egentligen ett enormt försprång på detta område

2010 var det åter dags för återbäring. Många hyllade detta – som ett steg mot kedjans ursprung.

Men det blev en dyr historia som utvecklades till ett sänke runt Coops ekonomi.

Fyra år senare togs återbäringen bort och ersattes av ett poängsystem.

Nu stärker Coop detta erbjudande med möjlighet till fler poäng per krona.

Att Coop inte börjar tala om återbäring igen får ses som ett friskhetstecken. När kooperationen tar klivet in i framtiden är det lika bra att lämna gamla ok bakom sig.

Kundlojalitetsprogrammen blir en allt mer viktig konkurrensfaktor där bra villkor stärker kedjan. Och ger en möjlighet att ta en större del av kundens hushållskassa.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

LivsmedelCoop

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev