Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Årets julklapp är ett statement för framtidens klädhandel

Hållbarhetsfrågan är för första gången förpackad i tomtepapper.

Publicerad: 20 november 2018, 09:10

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderJulhandelHUI Research

Efter 30 år med mestadels elektronikprylar har ord som klimatförändringar och råvarubrist nu gjort avtryck hos HUI Research som utser Årets julklapp.

Det återvunna plagget är den första klappen sedan starten 1988 som kombinerar kommers med någon form av hållbarhet i konsumtionshetsen.

Läs mer: Årets julklapp – det återvunna plagget: ”En klockren tidsmarkör”

”Den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion” konstaterar HUI i motiveringen.

I förhandssnacket hade det surrats om allt från röstassistenten till den smarta belysningen. Bra tips som dock kom i skymundan av något som ännu mer påtagligt representerar den tid vi lever i.

I dag lyfter allt fler aktörer, från stora H&M till mindre Houdini, fram hållbarhet och återvinning – och inte bara som något påklistrat utan som en del av verksamhetens DNA.

Det är uppenbart att cirkulär ekonomi är klädhandelns framtid.

Ett tydligt exempel på hur H&M vill ta ansvar för sitt slit och släng-koncept är att kedjan nyligen korades till vinnare i Dagens Industris hållbarhetsranking över börsbolag i kategorin konsumtionsvaror. Ett mål är att till 2030 enbart använda hållbara eller återvunna material i produktionen.

Hos outdoor-företaget Houdini är över 90 procent av kläderna tillverkade av någon form av cirkulärt material.

Listan på exempel kan förstås göras längre. Det är uppenbart att cirkulär ekonomi är klädhandelns framtid.

Avfall är, eller borde vara, den hetaste råvaran. Den aktör som ignorerar det och fortsätter att jobba i ett gammalt linjärt flöde kommer förhoppningsvis att väljas bort av konsumenterna.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News