Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Annika Lindecrantz: Jag fascineras över hur olika det är, kundmötet

Publicerad: 15 mars 2019, 10:41

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorCoop

Kundmötet. Hur mycket kan man diskutera det?

Hur mycket som helst enligt mig, det finns knappt inget viktigare konkurrensverktyg, knappt något som är viktigare för att skapa lojalitet och något som är viktigare för att utveckla affären. Ändå återstår det mycket att göra för de flesta butiker just när det gäller kundmötet.

Läs mer: Pontus Edman: Det misskötta kundmötet visar att butikerna inte förstår allvaret

Jag har i veckan rört mig i olika butiker och fascinerats över hur olika det är, kundmötet. I ett fall, i en klädbutik skrämde butikssäljaren mig, när hon smög sig på bakifrån medan jag stod och ”bläddrade” bland galgarna i min egen lilla värld. Slutade i och för sig med ett gott skratt och att jag köpte två plagg, så mötet blev bra för oss båda, även om det började lite fel.

Vid ett tillfälle sa personalen inte ens hej när jag klev in i butiken, i en annan butik följde butikssäljaren med mig nästan hela vägen in i provrummet. Alldeles för närgånget. Det gör mig som kund obekväm och köplusten försvinner samtidigt som jag generas över att behöva säga till säljaren, som engagerat sig så till den milda grad, att jag inte kommer att handla i dag.

Kunden är det viktigaste ni har, oavsett om den handlar fysiskt eller digitalt.

​För den butikssäljare som är engagerad i sitt jobb prioriteras kundmötet. Det märks inte minst bland de tre butiks­anställda som tagit sig till final i Retail Awards-kategorin Årets butikssäljare. Samtliga tre uppger just ’kundmötet’ som både det viktigaste och det roligaste i deras jobb.

Kundmötet i dagligvarubutikerna är precis lika viktigt som inom övrig detaljhandel, jag vill kunna hitta någon att fråga om jag inte hittar den produkt jag söker. Jag vill få ett leende från kassapersonalen och jag förväntar mig att man försöker erbjuda något mer när jag handlar i delikatessdisken.

Några som är på frammarsch just nu är Coop. Vi har tidigare skrivit om att de uppgraderat 85 procent av sina butiker och nu ska samtliga 18 000 anställda specialutbildas i kundmötet. Helt rätt!

​Men jag tänker också att jag som kund kan ta ett ansvar och bli bättre på att ge feedback och tala om vad jag uppskattar och inte uppskattar när jag handlar.

Vad tror ni? Det kanske är en idé, om fler påtalar vad som fungerat bra och vad som fungerar mindre bra i kundmötet skulle branschen snabbare bli bättre. ​

Kunden är det viktigaste ni har, oavsett om den handlar fysiskt eller digitalt. Och ”first impression lasts” – det är sen gammalt.​​

Läs mer: Den digitala utmaningen har en farlig fallgrop

Annika Lindecrantz

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

DagligvarorCoop

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News