Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Annika Lindecrantz: Alla äger ansvaret för att fler kvinnor kandiderar till vd

Publicerad: 2 november 2018, 08:48

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Jag läste i förra veckan att tankesmedjan Allbright redovisat att antalet kvinnliga börsbolags-vd:ar ökat med 65 procent det senaste året. Hurra!

Tittar man på dagligvarubranschen så är de inte i närheten av börsbolagens utveckling. Det finns inte en enda kvinnlig vd bland de stora bolagen och konsumentföreningarna.

Inte en enda!

Läs mer: Bara manliga vd:ar i dagligvarutoppen: ”Hur kan det vara så dåligt?”

Detta trots att branschen går i bräschen när det gäller jämställdhet i styrelserna.

Vem äger ansvaret för att se till att fler kvinnor kandiderar till vd-posten?

Alla, såklart.

Vi kvinnor måste våga ta mer plats, vi måste våga utmana normerna och våga tro på oss själva men framförallt måste vi stötta dem som vågat.

För att vi kvinnor ska våga flytta fram positionerna behövs en strukturell förändring, och det ansvaret är långt ifrån enkom kvinnornas.

Om applåderna uteblir? Ja, då är det ändå inte en arbetsplats du som kvinna vill vara på.

Mångfald skapar en bättre miljö, oavsett om det är i skolan, inom idrotten eller näringslivet. Det är inte raketforskning, det är verkligheten. Och jag har svårt att se att den kvinna som vågar ta plats och framhäva sig själv kommer att tvingas dämpa sin framåt­anda. Jag tror faktiskt att det är många som skulle applådera den kvinna som vid sitt nästa utvecklingssamtal vågar säga ”jag tänker sikta högt, så högt det går och jag vill veta hur företaget kan hjälpa mig dit. Peka ut vad som krävs, så ska jag se till att uppfylla det”.

Om applåderna uteblir? Ja, då är det ändå inte en arbetsplats du som kvinna vill vara på.

Lösningen på avsaknaden av kvinnliga vd:ar är dock inte så enkel som att vi kvinnor ser till att synas mer. Det handlar också om ett stereotypt mönster som vi måste ändra på genom alla samhällsnivåer.

Enligt Allbright så är bolag med kvinnor i toppen mer lönsamma och dessutom minskar risken för sexuella trakasserier. Två i sammanhanget väldigt viktiga parametrar.

Flera dagligvaruaktörer har vidtagit åtgärder för att se till att fler vd-roller innehas av kvinnor. Jag hoppas – och förväntar mig – att det arbetet ska ge resultat inom kort. Om det dröjer flera år till måste man nog se över verktygen och kulturen i branschen.

För det finns kvinnliga vd:ar att rekrytera till dagligvarubranschen nu. Det är jag helt övertygad om!

Annika Lindecrantz
Vd, chefredaktör och ansvarig utgivare

Annika Lindecrantz

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Dagligvaror

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev