Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Amazon vill nog inte vara den där mobbaren som kör över alla

Big bad Amazon? Nej. Snarare en ödmjuk nykomling som känner sig för, tar ett steg i taget och lyssnar på kunderna. Det är i alla fall den bild som en talesperson hos Amazon ger Market inför ankomsten.

Publicerad: 4 september 2020, 08:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

E-handelAmazonDetaljhandeln

Amazon har tillräckligt med muskler för att köpa halva Retailsverige – eller köra så aggressivt att UC:s kommande konkursstatistik slår i taket.

Man kan säga vad man vill om Amazon, men de lyckas ofta – och helt oavsiktligt – skapa någon slags undergångshysteri inför sina intåg.

Allt det där är rent nonsens.

”Folk förväntar sig att vi ska komma in och föra en massa oväsen och strö pengar omkring oss.”

Det var alla fall intrycket efter mitt digitala möte med en talesperson hos Amazon.

Att lansera i Sverige är en stor grej, menar han.

– Amazon ser en stor potential här, vi skulle inte komma hit annars, slog han fast.

Om det beror på svenskt bredband, internetmognad eller vår starka e-handel är oklart. Det är många faktorer som ska bockas av när Amazon planerar att gå in på en marknad.

Läs mer: Undersökning: Så många tänker tacka ja till Amazon: ”Är inte bäst på allt”

– Men vi är inte här för att mobba någon. Det är inte så vi gör. Folk förväntar sig att vi ska komma in och föra en massa oväsen och strö pengar omkring oss. Vi gör saker gradvis och kundorienterat. Vi vill bygga upp ett långsiktigt förtroende och göra rätt saker. Och sådant tar tid, berättade talespersonen.

”Vässa dina egna grundprinciper och ge den bästa kundupplevelsen som du bara kan.”

I USA tog det 25 år att nå den nuvarande positionen. Det gör det nog inte i Sverige. Men det noggranna arbetet utifrån grundprinciperna stort utbud, låga priser och snabba leveranser kan leda till att Amazon gör ett bättre jobb än många andra.

Så på med boxningshandskarna. Vässa dina egna grundprinciper och ge den bästa kundupplevelsen som du bara kan.

Och jag menar inte bara enkla avslut i mobilen, friktionsfri omnikanal eller effektiv logistik. Utan jag menar dina kärnvärden, varför kunderna egentligen kommer till dig. Fokusera på dem för Amazon kommer att fokusera på sina.

Läs mer: Experttips: Nycklarna som hjälper dig lyckas på Amazon – världen över

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelAmazonDetaljhandeln

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev