Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: Allianserna säkrar ett fortsatt välmående

Genombrottet för mathandel på nätet och den fortsatt starka digitala utvecklingen för apoteken skapar starkare och nya allianser för att säkra tillväxten. Den som står utan partner riskerar att halka efter.

Publicerad: 10 december 2020, 10:18

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ApotekDagligvarorApotek HjärtatIca

Läs mer: Ica-apotekets kaxiga besked – etta i branschen: ”Ska växa online och offline”

Det har pratats mycket om vinnare och förlorare det här året. Den kanske tydligaste vinnaren har varit dagligvaror som över en natt i våras i princip blev av med all konkurrens från restaurangsektorn.

Livet hemma tog över och 2020 är året då e-handeln med mat slog igenom med buller och bång. En coronaeffekt? Javisst. Men även en tydlig beteendeförändring hos konsument som sannolikt kvarstår och utvecklas i framtiden. Många har upptäckt att det är bekvämt att handla mat på nätet så varför inte fortsätta?

Parallellt har apotekens e-handel också ökat kraftigt. En coronaeffekt? Javisst. Men beteendeförändringarna i apotekshandeln hade påbörjats långt innan corona och den fick ny kraft av pandemin – och därmed nya konsumentgrupper som kanske inte alls hade testat e-handel tidigare.

Branschernas allt mer intima umgänge med varandra kommer garanterat att ge näring åt de nya konsumentvanorna under nästa år.

Den snabba utvecklingen har spelat aktörerna i händerna som ser möjligheter att samordna de starka kundflödena och skapa ökad relevans. De två branscherna har sedan tidigare en del tydliga familjeband till varandra som Ica/Apotek Hjärtat och Axfood/mat.se/Apohem.

Nu förstärks befintliga allianser och nya skapas snabbt.

I somras flaggade mat.se och Apohem för ett leveranssamarbete med test i Storstockholm.

För Ica är hälsa ett prioriterat område och under första kvartalet nästa år komma Ica och Hjärtat att testa samleveranser i Stockholmsområdet.

I dag meddelade Mathem och Kronans Apotek ett liknande upplägg där mat och medicin kommer i en leverans hem till dörren.

Coop, som var delägare i just Kronans Apotek för några år sedan, har ett samarbete med Lloyds Apotek med butiker i utvalda Stora Coop-enheter. Det är väl ingen vågad gissning att relationen blir tajtare.

City Gross vill säkert inte vara sämre. De kastade ut Apotek Hjärtat från lokalerna när Ica blev ägare och i stället flyttade Apoteket AB in.

Branschernas allt mer intima umgänge med varandra kommer garanterat att ge näring åt de nya konsumentvanorna under nästa år.

I den utvecklingen kan det bli utmanande för den som står utan partner.

Läs mer: Mathem och Kronans Apotek i samarbetsavtal - första i sitt slag

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News