Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Johan Östberg: Affären kan vara starten på en större process

På måndagmorgonen kom nyheten att Axfood förvärvar Bergendahls partihandelsverksamhet samt påbörjar ett samarbete med City Gross. I ljuset av hur konkurrenssituationen ser ut inom dagligvaruhandeln är det en logisk utveckling.

Publicerad: 31 maj 2021, 08:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorAxfoodBergendahlsCostco

Härom veckan publicerade Market en exklusiv intervju med den amerikanska dagligvarujätten Costcos Sverigechef Louie Silveira. Han berättade om kedjans planer att etablera den första butiken i Sverige 2022. Den kommer att ligga i Arninge utanför Stockholm och redan nu funderar företaget på att öppna butiker i Göteborg och Malmö.

Sverige blir det femte europeiska landet där Costco gör entré, efter Storbritannien (cirka 30 butiker), Spanien (tre butiker), Frankrike (en butik) och Island (en butik). I intervjun pekar Louie Silveira på den välutbildade befolkningen i Stockholmsområdet och den politiska stabiliteten i Sverige som anledningar till att Costco valde just det här landet och inte något av de 45 andra kvarvarande i Europa. Det han inte säger – och som han aldrig skulle berätta om för en journalist – är konkurrentanalysen som måste ha gjorts innan beslutet att satsa på Sverige togs.

Läs mer: Bergendahls säljer till Axfood: ”Vi stärker City Gross position”

Naturligtvis har de tittat på den förväntade befolkningsökningen och sett att det kommer att finnas förutsättningar för tillväxt. Speciellt i storstadsområdena där urbaniseringen accelererar ökningen ytterligare. Men samtidigt finns det redan tre mycket stora dagligvaruspelare på marknaden, i Axfood, Coop och Ica. Av dem gör endast två av tre vinst under det corona-dopade 2020. Lägg därtill väletablerade uppstickare som Lidl och Bergendahls.

”Normalt tenderar den sortens mogna branscher att gravitera mot konsolidering.”

Att ha fem relativt stora aktörer på den ”lilla” svenska marknaden är mycket. Dessutom verkar nästan alla expandera sitt fysiska butiksnät. Hemköp öppnar sin 200:e butik i Lerum, Coop Norrbotten planerar att öppna sin tionde(!) butik i Luleå och Willys har öppnat flera butiker på kort tid.

Dagligvaruhandeln är till sin natur en lågmarginalbransch där möjligheten att enkelt välja en annan kedja leder till prispress. Normalt tenderar den sortens mogna branscher att gravitera mot konsolidering. Coops köp av Nettos drygt 160 butiker häromåret var ett exempel på det.

Läs mer: Exklusiv intervju: Costco om etableringen i Sverige – och planen framåt: ”Tittar på fler städer”

I genomsnitt omsätter ett Costco-varuhus motsvarande 1,6 miljarder svenska kronor årligen. Allt är så klart inte dagligvaror, men det är ändå en ansenlig marknadsandel som Costco måste ta. På en hårt konkurrensutsatt marknad kan inte alla lyckas.

När nu Axfood och Bergendahls har börjat närma sig varandra är frågan om inte samarbetet bara är startpunkten på en process där målet är en sammanslagning av de två bolagen. Mest troligt sker det genom att Axfood köper hela Bergendahls. En sådan affär skulle kräva Konkurrensverkets godkännande, men med tanke på hur stark position Ica har på marknaden lär den få okej. De närmaste åren kommer att bli formativa för dagligvarubranschen.

Läs mer: Costco på två minuter – allt du behöver veta om varuhusjätten

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Östberg

T.f. chefredaktör och ansvarig utgivare

johan.ostberg@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News