Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Analys

Mikael Sydner: 30 miljarder på nätet ramlar inte in av en slump

H&M:s ifrågasatta e-handel var ett tillväxtlok under 2018 och omsatte cirka 30 miljarder kronor. Inte illa ändå när bolaget tidigare under året fick mycket skit för att ligga efter digitalt.

Publicerad: 31 januari 2019, 08:56

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

KläderE-handelH&M

Alla vet att den som inte förnyar sig faller som en fura. Ingen är odödlig. Ingen är stor och stark nog att kunna stå bredvid och tänka att vår affärsmodell har fungerat i 100 år så vi kör på. Business as usual.

Minns ni Nokia, Kodak och Facit? Alla ansågs på sin tid som osänkbara. Men alla kraschade in i sina isberg.

Läs mer: H&M-bossen efter ett utmanande år: ”Postiva signaler att vi gör framsteg”

Till och med Jeff Bezos uppges ha sagt att Amazon en dag kommer att misslyckas – att inget kommer att vara för evigt.

Det handlar förstås om kundfokus och strategier. Alla bolag som flyttar fokus från kunden till sig själv eller något annat har påbörjat en resa mot slutet – oavsett om det handlar om fysisk eller digital handel.

Betyder det att H&M nu drar ner på sin expansionstakt i den fysiska världen? Inte riktigt.

Huruvida H&M saknar en tydlig strategi för vad som ska göras eller inte göras i en klädhandel som fortfarande befinner sig i en omställning är oklart. Det vore dock naivt att säga att det inte finns en strategi när e-handeln under året växte med 22 procent till cirka 30 miljarder kronor. Sådan tillväxt kommer inte av en slump.

Betyder det att H&M nu drar ner på sin höga expansionstakt i den fysiska världen? Inte riktigt. Under 2019 ska klädjätten stänga 160 butiker – men också öppna 335. Det betyder ett nettotillskott på 175 butiker. Ungefär hälften av dessa kommer att utgöras av de nyare varumärkena.

Samtidigt får H&M kritik för att man hade sitt sämsta årsresultat sedan 2006.

Så på ett sätt är det business as usual. Och ändå inte.

Läs mer: Thomas Ohlén: Frågan är om H&M kan bli ett tillväxtbolag igen

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderE-handelH&M

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News