Innehåll från ZetaDisplay
Innehåll från ZetaDisplay
Analys
En tydlig avmattning i konsumtionen, med nedåtgående volymer i detaljhandeln ledde till att konkurserna i handeln ökade kraftigt under andra hälften av förra året. Första halvåret 2023 ser tyvärr inte ut att bli bättre. I kriser och tider av prövningar är det viktigt att försöka hålla fast vid det enkla och beprövade. Det gäller inte minst i planering och styrning av logistikkedjan.
Analys
2022 var, tro’t eller ej, första gången jag handlade merparten av mina julklappar online. Det var allt annat än en friktionsfri upplevelse, men jag tar med mig tre viktiga lärdomar: om kundrecensioner, leveranser – och en oväntad bonus som kan rädda köpupplevelsen.
Innehåll från SAS
Innehåll från SAS
Analys
Chat GPT har skrämt upp Google rejält och tjänsten har även enorm potential att skaka om detaljhandeln. Om Google kan liknas vid ett shoppinglab så kan Chat GPT utvecklas till en shoppingbutler. Hur stor effekt den kan få på branschen? Det låter vi AI:n själv svara på.
Analys
Handeln har levt i en skyddad verkstad under många år. Den utveckling vi såg 2022 är bara en försmak av vad som kommer under första kvartalet i år. Nu börjar kampen om marknadsandelarna, skriver Magnus Ohlsson – som också presenterar unika siffror som visar hur kunderna planerar att agera i en stundande lågkonjunktur.
Analys
2023 ser ut att bli minst lika turbulent som 2022. Men det finns mer än krig, inflation och extrema elräkningar att hålla koll på. Anna Nordlander har kikat i spåkulan och listar 15 viktiga trender om allt från social medier och marknadsplatser till EMV och pre-loved.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Dagligvarubossen krossar inkomstrekordet i färska lönekartläggningen. Reaktioner på granskningen av Indiska – och kedjans nya vd. Året som gått: Både mörka och ljusa minnen av 2022.
Debatt
Företag behöver ha rätt organisationsstruktur för att kunna leverera personalisering i stor skala i alla kanaler, det räcker inte bara med rätt teknik. Det är en stor utmaning för många nordiska företag – och en nödvändig ingrediens är stöd av företagsledningen. Det skriver Franck Attia, Nordenchef på Adobe.
Analys
John Lewis julreklam har blivit ett fenomen i Storbritannien. Filmerna trollbinder konsumenterna – och har fått varuhuskedjans försäljning att rusa. Vad är det då som John Lewis gör så bra? Här är de tio viktigaste ingredienserna i kedjans framgångsrecept, serverade av reklamanalytikern Carin Fredlund.
Analys
Detaljhandeln har haft ett turbulent 2022. Market har låtit analytikern Ola Nevander granska 105 kvartalsrapporter från 35 rapporterande detaljhandelsföretag. Här kan vi visa, svart på vitt, vilka som varit 2022 års vinnare och förlorare. Läs om:
✓ Aktörerna med verklig tillväxt – och de som bara lyfts av förvärv.
✓ Siffrorna som avslöjar vilka som kämpar med marginalerna.
✓ Vilka som går mot strömmen – och lyfter både försäljning och lönsamhet trots krisen.
✓ Ladda ner filen: Nyckeltal Q1-Q3 för alla de 35 bolagen i kartläggningen.
Analys
Kundmötesprofilen Susanne Einhorn tillbringar ett omtumlande dygn i ett pulserande Tel Aviv: Lakan med minnen av tobak, vikten av att kommunicera med tomater, och en sen natt med dans på både bord och bardiskar. Allt kryddat med historier och människoöden som raderar all köpskam – och tar fram det bästa ur både kunder och säljare.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Trenderna från 200-listan, Markets unika kartläggning av de största svenska e-handelsföretagen. Motonet och Thansen – finska och danska kedjorna intar Sverige från var sitt håll. Freddy Sobin lämnar Kicks för krisstämplade XXL: ”En liten skräll.”
Analys
Ingen har missat att Åhléns har fått en ny ägarkonstellation ledd av Ayad Al-Saffar. Men hur många har reflekterat över den 200-miljonersinvestering som Axel Johnson gjorde härom året – och hur den passar in i de nya ägarnas strategi?
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Är Rizzos åtgärder bara konstgjord andning? Fira Black Friday ordentligt – sen är festen över. Svenska Hem och EM Home blir en ny jätte – men följer alla handlare med? Apoteas avgörande roll för apotekens utveckling.
Analys
Allt pekar på att vi befinner oss i en perfekt storm där inflation, höga räntor och tidigare överkonsumtion kommer att sänka handeln efter årsskiftet. Och den svarta undertexten är en klimatkris där allt fler börjar tvivla på att vi kommer att lyckas stoppa den globala uppvärmningen vid 1,5 grader. I denna verklighet mejslas en tydlig begagnat-trend fram där konsumenternas ökade intresse för att handla begagnat gör det möjligt att fortfarande locka riskkapital till handeln.
Analys
Om du känner dig vilsen som konsument och inte riktigt vet hur du ska spendera dina pengar i den stundande lågkonjunkturen, då vill jag välkomna dig till min båt. Den båt som numera endast kan liknas vid en läckande eka där korken fullkomligt har katapulterats ut ur träskrovet.
Analys
Tiderna är kärva och det ser ännu mörkare ut vid horisonten. Reflexmässigt är det lätt att ställa sig på bromsen och skära ner på marknadsföring och varumärkesarbete. Det är ingen bra idé. Här är några råd som gör att du kan komma ut starkare på andra sidan krisen – och fyra butiksvarumärken att hämta inspiration från.